James Murdoch stapt op als chef van Britse krantenuitgeverij

James Murdoch is afgetreden als chef van News International, de Britse uitgever van The Sun en The Times. De 39-jarige zoon van persbaron Rupert Murdoch ligt al maanden onder vuur vanwege de illegale afluisterpraktijken bij zowel beroemdheden als gewone Britten. Hij blijft verantwoordelijk voor de Europese en Aziatische televisietak van moedermaatschappij NewsCorp, die is gevestigd in New York.

LONDEN - James, naar verluidt de slimste van Ruperts zes kinderen, was sinds 2007 verantwoordelijk voor News International. Hij kwam afgelopen zomer in de problemen toen duidelijk werd dat het afluisteren van telefoons schering en inslag was bij News of the World, en mogelijk ook bij de andere titels. Het leidde begin juli tot het einde van de 168 jaar oude zondagskrant. Enkele prominente journalisten, onder wie twee voormalige hoofdredacteuren, werden gearresteerd maar Murdoch jr. zelf bleef buiten schot.


Hij zei niet te hebben geweten dat er zo massaal werd afgeluisterd. Jarenlang leefde hij in de veronderstelling, zo luidde zijn verdediging, dat het ging om een enkele, wat al te fanatieke verslaggever. Dit wekte verbazing, omdat de Murdochs er bekend om staan dat ze vaak goed weten wat er gebeurt op de werkvloer. Bovendien tekende hij regelmatig declaraties van afkoopsommen voor gedupeerden. De getuigenis van de laatste hoofdredacteur van News of the World impliceerde dat zijn voormalige baas onder ede heeft gelogen tegenover een parlementaire onderzoekscommissie.


De aankondiging van Murdochs overplaatsing komt een dag nadat de top van NewsCorp sprak over de toekomst van News International. Volgens de tweede man binnen het mediaconcern, Chase Carey, hangt de Britse krantentak door alle schandalen als een molensteen om de nek. Zo had het afluisterschandaal tot gevolg dat de bijna afgeronde overname van de winstgevende satellietzender BskyB niet kon doorgaan. NewsCorp bezit 39 procent van de aandelen. Bovendien heeft het mediaconcern miljoenen ponden aan afkoopsommen betaald aan afgeluisterde Britten en het einde daarvan is nog niet in zicht.


Topman en oprichter Rupert Murdoch lijkt nog alle vertrouwen te hebben in zijn Britse kranten, zeker na de succesvolle lancering van The Sun on Sunday, afgelopen zondag.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden