Jaloers op Romijn Meijer

Met schrijvers die van jazz houden, valt een boekenkast te vullen. Auteurs die ook als muzikant iets voorstellen - zie de eminente Hotz - zijn dunner gezaaid. Goed dus dat het tijdschrift De Parelduiker deze maand in zijn dubbelnummer over Henk Romijn Meijer (1929-2008) ook de muzikale kant belicht van deze writer's writer, die tevens een verdienstelijke jazzgitarist was. Zo lezen we niet alleen over zijn 'vechtvriendschap' met J.J. Voskuil en de ruzie met uitgever Geert van Oorschot, maar ook over de kwaliteit van zijn jazzstukken. Dichter Mischa Andriessen stelt dat die afgunst wekken, omdat de auteur muziek 'die in zwart-wit is overgeleverd nog in kleur heeft beleefd' (Uitgeverij Bas Lubberhuizen; € 17,50).

Royaler nog wordt de HRM-hommage die uitgeverij AFdH vrijdag 9 september presenteert in de Openbare Bibliotheek in Zwolle: A Love Supreme, dertig niet eerder gebundelde jazzstukken van de schrijver, vanaf zijn schoolkrant- debuut in 1949 tot 2002. Jaloersmakende zinnen te over, zoals over de spaarzame trompet van Miles Davis: 'Alles moest anders, leek hij in een paar woorden te zeggen.' De bundel (à € 24,50) wordt geïllustreerd met tachtig lp-hoezen uit Romijn Meijers nalatenschap.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden