Jaguar F-Pace S gaat Soepel door de haarspeld

Gereden: Jaguar F-Pace S, vanaf 115.550 euro. De F-Pace is er vanaf 53.750 euro.

Jaguar F-Pace S. Beeld Jaguar

Geen zichzelf respecterende autofabrikant ontkomt eraan: een crossover of SUV in het modellengamma. Want we zijn dol op die opgeblazen, wat hoger op de wielen staande auto's: het is het snelst groeiende segment ter wereld. En dus heeft zelfs Jaguar, onderdeel van het concern dat toch eigenlijk al de moeder aller SUV's in huis heeft, de Range Rover, zich eraan gewaagd. Ze noemen hem F-Pace en bingo, het is de snelst verkopende Jaguar ooit: er zijn al ruim twaalfduizend orders binnen.

Volgens Jaguar is de F-Pace 'hun meest praktische sportwagen'. Daar zit wat in. Praktisch, want veel ruimte voor de inzittenden en een fors bagagecompartiment. En ook de prestaties mogen er wezen, zeker die van de uitvoering die Blik op Oostenrijkse bergwegen reed: het topmodel voorzien van een zescilinderbenzinemotor met 380 pk, met achttraps-automaat. Van 0 naar 100 in 5,5 seconde en een top van 250, daar rij je menig sportwagen mee zoek.

Daar komt bij dat de F-Pace dankzij het gebruik van veel aluminium relatief licht is voor zo'n grote auto, zo'n 1.700 kilo, en ook nog eens vierwielaandrijving heeft. In normale omstandigheden gaat alle kracht naar de achterwielen, maar als die grip verliezen, worden de voorwielen bijgeschakeld. Hierdoor kan de SUV verrassend snel en soepel door de haarspelden worden geleid.

Maar ook voor wie zijn passagiers niet misselijk wil maken en genoegen neemt met wat minder motorvermogen - de 'instapper' heeft een tweeliter-viercilinderdieselmotor met 180 pk waarmee de auto ook vlot vooruitkomt en is ook nog eens ruim de helft goedkoper - stelt de F-Pace niet teleur. Hij is stil en comfortabel. Althans, als je niet kiest voor de enorme 22-inch-wielen die er onder het testexemplaar zaten. Staat reuzestoer natuurlijk, maar korte hobbels worden dan wel erg nadrukkelijk doorgegeven. Van Blik mag het een inchje minder wezen.

Extraatje

Over het interieur valt weinig te klagen. Prima zittende stoelen voor bestuurder en passagiers, mooie materialen en afwerking. Gelukkig heeft Jaguar een nieuw infotainmentsysteem ontwikkeld, want het vorige kon zich niet meer meten met de concurrentie. Het 10,2 inch grote touchscreen laat zich nu soepel en logisch bedienen.

En dan is er nog een extraatje voor de SUV-mens. Want die gaat in zijn vrije tijd natuurlijk avontuurlijk (jet)skiën, wildwaterkanoën, parasailen of basejumpen. Probleem: waar laat je dan je autosleutel? Jaguars oplossing: de 'activity key', een waterdichte polsband met wat elektronica erin. Je kunt de gewone sleutel binnen laten liggen en de auto afsluiten door het bandje even tegen de J van Jaguar op de achterklep te houden. Die deactiveert tegelijk de normale sleutel, dus een eventuele inbreker heeft daar niks aan. Bij terugkomst even de J aanraken en de auto is open. Weer een nijpend probleem de wereld uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden