Jack

Een hoop Nederlandse komedies van de laatste tijd vindt Linda de Mol maar matig, zei ze in een van de vele interviews ter promotie van haar komedie Iedereen is gek op Jack. Namen noem je niet in het warme wereldje, maar ze moet zeker gedoeld hebben op Walhalla, de in alle opzichten goedkope BNN-komedie met Bridget Maasland en Johnny de Mol.


Dat wilde Linda beter doen. En dus waagde ze zich aan de vertaling van het Amerikaanse Everybody loves Raymond, sinds twee weken zaterdags gezinsvertier op RTL 4. Wanneer er minder dan een miljoen kijkers waren, was het mislukt, zei Linda. Het zijn er twee miljoen.


Raadselachtig. Want Gek op Jack is niet zo leuk. Te uitgesponnen, te geforceerd.


De Mol, die eerder blijk gaf van enig acteertalent, blijft nu wat achter. De serie drijft vooral op het aanstekelijke talent van Jeroen van Koningsbrugge, en diens 'moeder' Beppie Melissen.


Die laatste schittert deze dagen als doorverzakelijkte bejaardenverzorgster in de herhaalde Jiskefet-reeks De St Hubertusberg, ook jaren later nog hilarisch. Het verschil met Jack: losheid, improvisatie en zichtbaar speelplezier. Absurdisme en een schurende ondertoon zijn de kracht.


Precies wat aan Gek op Jack mankeert. De reeks is een veel te letterlijke kopie van het Amerikaanse voorbeeld. Bewerkt door onder anderen Frank Houtappels ('t Spaanse Schaep) en Dennis van de Ven, Van Koningsbrugges kompaan in Draadstaal. Mannen dus die beter kunnen, zolang ze maar de ruimte hebben, en niet zo vast zitten aan Amerikaanse scripts en te lang uitgesponnen grappen.


Hier en daar zijn Nederlandse elementjes toegevoegd. Uit de radio klinkt nieuws over 'premier Balkenende', Jack roept tegen zijn vrouw dat ook hij heus wel eens de Linda leest. Maar verder is de sfeer exact die van de Amerikaanse sitcom.


Inclusief irritante lachband. Weliswaar beweerde Linda de Mol - vast naar waarheid - dat de lach is opgenomen van publiek dat naar de uitzendingen keek, maar het effect is net zo dodelijk als anders. Vooral wanneer die lach misplaatst is. Zaterdag: Jack maant zijn vrouw tot spoed voor een bioscoopbezoek. Vanaf de trap naar boven: 'Schiet nou op, want ik wil aan het gangpad zitten!' En dan een lachsalvo.


Raadselachtig.


Opmerkelijk is ook de vermelding boven in beeld van een rechthoekje met twee P's erin. 'Dit programma bevat product placement', staat ernaast. Het klinkt als een waarschuwing, zoals het tandenborsteltje in de snoepreclame. Aandachtig zocht ik het schadelijke product dat hier geplaatst ging worden. Ik kwam uit op een mandje zonnebloemen, waarin één EU- en twee Nederlandse vlaggetjes stonden geprikt. Subsidie uit Brussel?


Bij wijze van product placement zat Linda zondag aan tafel bij Carlo & Irene in Life 4 You ('mede mogelijk gemaakt door Melkmeisje bad- en douchecrème'). Het geplaatste product was nu haar bioscoopfilm Gooische vrouwen, die dinsdag in première gaat. Opmerkelijk weinig voorpubliciteit, zeker vergeleken met de Jack-campagne die in geen treinkrantje of meidenglossy ontbrak.


Die moet dus haast wel leuk zijn.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden