Jackson was af en toe niet van deze wereld

Venetië eert oude meesters: popkoning Michael Jackson en filmer Michael 'Heaven's Gate' Cimino.

VAN ONZE VERSLAGGEVER BOR BEEKMAN

VENETIË - Les één: de videoclips van Michael Jackson, die moet je zo niet noemen. 'Michael gebruikte nooit het woord video. En wie dat wel deed in zijn aanwezigheid, werd gecorrigeerd. Het waren films, korte films.'

Filmmaker Spike Lee stapt de perszaal binnen in een ruimvallend wit T-shirt met een print van Jacksons album Bad - het onderwerp van zijn nieuwe documentaire Bad 25, die gisteren in première ging op het filmfestival van Venetië.

De in 2009 overleden popkoning had een punt: meer dan alle andere artiesten was hij degene die het begrip videoclip oprekte tot een soort minispeelfilm (of musical) vol groepsdans, dialoog en speciale effecten. Jackson huurde daartoe vermaarde regisseurs in, zoals Martin Scorsese voor het titelnummer Bad. Bang dat de zwarte jeugd op straat hem te soft vond, wilde de zanger nu eens minder zoet voor de dag komen. Anders dan in de clip van Beat it, waarin hij al dansend een ruzie sust tussen twee gangs, toont Jackson zich nu als leider van zo'n bende, werpt hij gemene blikken in de camera en grijpt hij vol in zijn kruis. Scorsese, in Bad 25: 'Ja, die beweging kwam voor mij ook als een verrassing.'

De documentaire verschijnt 25 jaar na het opnemen van Bad, tegelijk met een nieuwe uitgave van het album, inclusief demoversies van liedjes en een pas onlangs in de privécollectie van Jackson ontdekte concertregistratie. Beelden van dat optreden in Wembley, tijdens de Bad-tournee van 1988, zijn ook te zien in Bad 25. De film, die 22 september in een verkorte versie wordt uitgezonden door BNN, behandelt de ontstaansgeschiedenis van de elf liedjes op Bad, in volgorde.

Er komen veel van Jacksons studiomuzikanten en opnametechnici aan het woord. 'Het ging me niet om het gedoe om Michael heen, maar om de muziek, om zijn genialiteit.' Jackson, die met al zijn muzikaliteit geen specifiek instrument bespeelde, liet in de credits van de liedjes van Bad opnemen dat de fingersnaps van hemzelf waren. De geluidstechnici beamen het in de film: niemand kon zo vol en helder vingerknippen als Jackson.

Voodoo

Naast Stevie Wonder zou ook Prince meewerken aan het album, maar een eerste ontmoeting op het kantoor van Jackson liep mis. Het klikte niet tussen de twee in hetzelfde jaar (1958) geboren muzikale genieën, zo blijkt in Bad 25. Na afloop van het tweegesprek was Jackson ervan overtuigd dat Prince hem middels voodoo had proberen te betoveren.

Iemand in de perszaal vraagt Lee of deze de ster aan het slot van zijn film met bijbedoeling in kruispose toont, tijdens een intense live uitvoering van Jacksons verbeter-jezelf-anthem Man in the Mirror. 'Pff, ik ga hier écht niet zeggen dat Michael Jackson een soort Jezus Christus was. Maar je kunt wel stellen dat hij, als hij dat nummer zingt, niet helemaal in deze wereld verkeert.'

Naast het eerbetoon aan Jackson, biedt Venetië deze editie ook plaats voor eerherstel van Michael Cimino (The Deer Hunter), die zijn positie hoog in de Hollywood-rangorde in 1980 verspeelde met de epische western Heaven's Gate (o.a met Kris Kristofferson, Christopher Walken, Isabelle Huppert, Mickey Rourke en Jeff Bridges). Megalomaan was hij, een tiran op de set, waar de kosten (en problemen) zo hoog opliepen dat United Artists er bijna failliet aan ging. Het epos, door Cimino ingeleverd op ruim drie uur, werd vervolgens kapot geknipt door de studio.

In Venetië ging de geheel gerestaureerde kopie in première, in de oorspronkelijke lengte en in aanwezigheid van de cineast (73), die zich nog maar zelden laat zien. 'Ze hebben me gedwongen hier te zijn', zei Cimino, die na plastisch chirurgie nauwelijks meer lijkt op zijn oude foto's. 'Maar ik mis jullie. Toen ze me hierover belden, was mijn eerste reactie: ik wil niet meer terug naar Heaven's Gate, ik heb voldoende afwijzing ervaren. Weet je, berucht zijn is niet leuk, het wordt een bezigheid op zich.' Na afloop was Cimino zichtbaar ontroerd, en de staande ovatie van recordlengte.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden