Jachtige humor in campingdecor

THEATER..

Bloed en Bier door De Bloeiende Maagden. Tekst en spel: Ingrid Wender en Minou Bosua. Regie: Arie de Mol en Carina Molier. 16 december, De Kleine Komedie in Amsterdam. Tournee.

Ze rennen niet over het podium, ze rauschen. Nog voor de voorstelling is begonnen duiken ze in het schemerdonker vliegensvlug op in badpak en grissen een paar kledingstukken van het rek. Dat tempo houden De Bloeiende Maagden in hun derde cabaretprogramma Bloed en Bier anderhalf uur lang vol. Met bikini's als basistenue spelen Ingrid Wender en Minou Bosua een wedstrijdje: Kruip in de huid van . . . een doorsneefamilie op een Franse camping.

Om beurten nestelen ze zich als campingbaas Gérard de Mul achter de microfoon om een plaatselijk, stichtend radioprogrammaatje te presenteren. Van achter de knoppen heten ze het Hollandse gezin van harte welkom, dat ze vervolgens zelf tot leven brengen. Wender neemt vriendje Kees en de lijzige Achterhoekse moeder in ouderwetse ochtendjas voor haar rekening. Bosua speelt de godverdomme-brullende vader, de stoere zoon Kees en de vijftienjarige dochter Zus, volgens De Mul 'het pareltje van de camping'.

Het verhaaltje is simpel en herkenbaar: Kees wil zijn vriendje voor zichzelf, maar de zestienjarige puber valt voor de ontluikende Zus. Terwijl moeder protesteert met 'Ik heb ook vakantie', gooit vader zich vol met blikjes bier. Baby Jennifer kermt vanuit de hangzak. En De Mul houdt de stemming erin door iedereen lekker te maken voor een zomerse talentenjacht.

Is dit nu leuk?, vraag je je halverwege de voorstelling af, terwijl je het rommelige campingdecor volledig in je hebt opgenomen.

Ja en nee.

De typetjes die Wender en Bosua neerzetten zijn raak getroffen. De humor ebt echter even snel weg als de dames van rol verwisselen. Beiden overschreeuwen stoer hun eigen geslacht maar ook als geile rappers blijven ze licht en vluchtig.

Het echte lachen komt pas later. Wanneer Wender en Bosua zich bewust verslikken in hun eigen tempo. Ze komen letterlijk mensen te kort om het gezin volledig met elkaar op de vuist te laten gaan. Misschien een stille verwijzing naar 'de uitgebloeide Maagd' Annemoon Langenhoff die de groep dit jaar verliet voor een traditioneler soloprogramma.

Gespetter met bier luidt uiteindelijk de slotscène in waarin een noodweer de talentenjacht van stroboscopisch licht voorziet. Nadat de voorstelling abrupt eindigt, staan de kleine Bosua en lange Wender als hijgende herten op het podium. Opgejaagd door hun eigen humor.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden