Jaaroverzicht 2002/03 theater

Opnieuw kiezen de grote gezelschappen en de bekende regisseurs komend theaterseizoen voor klassieke stukken, al dan niet in een moderne setting....

Een trend die doorzet is het bewerken van romans voor het theater, zoals de Proust-cyclus die het RO Theater de komende jaren gaat uitbrengen en Gloed naar het boek van Sandor Maraï. Waar erg naar wordt uitgekeken: Het Vuil, De Stad en De Dood van Fassbinder, eindelijk te zien in regie van Johan Doesburg bij het Nationale Toneel.

Nieuwe Nederlandse stukken komen van onder meer Ger Thijs, Bas Heijne, Maria Goos, Ton Vorstenbosch, Kees van Kooten en Karst Woudstra.

Toneelgroep Amsterdam begint het seizoen dit weekeinde al met de première van Carmen, een bewerking van Bizets opera door Oscar van Woensel (tekst) en Stef Camil Carlens (muziek); Ivo van Hove regisseert Gunilla Verbeke in de titelrol. Oscar van den Boogaard schreef voor TgA De nacht van de bonobos met o.a. Sylvia Kristel. Gerardjan Rijnders regisseert Ibsens De wilde eend en Hafid Bouazza maakt een nieuwe bewerking van Othello waarin Hans Kesting de titelrol speelt. Verder bij TgA: Barmhartige Samaritanen (met Kitty Courbois en Joop Admiraal), Metamorphosen waarin Wim Vandekeybus dansers en acteurs zal samenvoegen en Van Hoves regie van Drie Zusters.

Behalve Fassbinder heeft het Nationale Toneel op papier meer interessante producties geprogrammeerd. Zoals Strange Interlude van Eugene O'Neill, een marathonvoorstelling in regie van Johan Doesburg met onder anderen Mark Rietman, Ariane Schluter en Gees Linnebank. Karst Woudstra schreef en regisseert Het Beloofde Land (met Will van Kralingen), en regisseert Catherine ten Bruggencate in Orlando naar Virginia Woolf. Far Away van Caryl Churchill (regie Franz Marijnen) en Arthur Millers Dood van een handelsreiziger met Jules, Vincent en Niels Croiset (regie Hans Croiset) completeren het opmerkelijke repertoire in Den Haag.

Alize Zandwijk en Guy Cassiers presenteren zich bij het RO Theater met twee grote producties: Portia Coughlan en Kattenmoeras van de Ierse schrijfster Marina Carr (Zandwijk) en de eerste twee delen van een vierluik gebaseerd op A la recherche du temps perdu van Marcel Proust (Cassiers). Cassiers regisseert bovendien Lava Lounge, een theatertekst van Oscar van den Boogaard. Twee stukken van Hugo Claus domineren het affiche van ZT Hollandia: een bewerking van de roman De Metsiers en Vrijdag. De eerste première van ZT Hollandia is overigens op 3 oktober in Stuttgart: Hannibal (muziek Paul Koek, regie Johan Simons).

'Verwacht bij het NNT geen gelikte voorstellingen. Verwacht geen strakke lijnen of een vierde wand. Verwacht wel leven in de brouwerij: anarchie, energie & amusement.' Aldus Koos Terpstra in de seizoensbrochure van het Noord Nederlands Toneel. Verwacht wordt: De luitenant van Inishmore (Martin McDonaugh), Torquato Tasso (Goethe) en Sympathy for the Devil. Toneelgroep Oostpool opent het nieuwe eigen theater in Arnhem met Het Zouthuis van huisschrijver Peer Wittenbols (regie Rob Ligthert). Lidwien Roothaan regisseert Droom in de herfst van Jon Fosse en speciaal voor de grote zaal wordt De gelogen gedachte van Sam Shepard uitgebracht.

Peer Gynt van Ibsen in regie van Aus Greidanus is de seizoensopening bij De Appel in Den Haag, dat ondanks alle subsidieperikelen toch doorgaat. Opmerkelijk is dat Gerardjan Rijnders bij De Appel o.a. Sacha Bulthuis regisseert in zijn eigen stuk Beroerd. Verder Bedrog van Pinter, Roberto Zucco van Koltès en een bewerking van de televisielegende Peyton Place door Jules Terlingen.

Het Toneel Speelt komt met Beneden de rivieren van Ger Thijs, gespeeld door de auteur zelf, samen met Hans Croiset. Daarna volgen Cloaca van Maria Goos (met Pierre Bokma, Jaap Spijkers, Peter Blok en Gijs Scholten van Asschat) en Van Gogh, het toneelschrijfdebuut van Bas Heijne.

Bij De Paardenkathedraal regisseert Dirk Tanghe Molières De Mensenhater en Night and Day naar Lars Noréns De nacht, de moeder van de dag. Vier mannen is een voorstelling van Paula Bangels naar een tekst van Maike Meijer met Barry Atsma, Louis van Beek, Herman Bolten en Paul Disbergen.

Theu Boermans koos bij De Theatercompagnie voor twee grote zaalproducties: Hedda Gabler van Ibsen (met o.a. Tjitske Reidinga en Carice van Houten) en Tsjechovs Een Meeuw met Sylvia Poorta in de hoofdrol. Verder in samenwerking met Huis a/d Amstel Brandkoorts van Marius von Mayenburg (regie Liesbeth Coltof) en De Pornocomponist met Jaap Spijkers.

Mirjam Koen maakt bij het Onafhankelijk Toneel Caligula naar het toneelstuk van Albert Camus. Let's dance is een theaterdansvoorstelling met twaalf jonge spelers, drie musici en Loes Luca. Het Maastrichtse gezelschap Het Vervolg komt met Lola Lola, een broeierig melodrama naar de film Lola van Fassbinder.

Voor Joop van den Ende schreef Haye van der Heyden twee toneelstukken: één voor Anne-Wil Blankers (Vogels) en één voor John Kraaijkamp (Gouwe Handjes). Requiem voor een Zwaargewicht wordt uitgebracht in het Compagnietheater met o.a. Victor Löw en Jappe Claes (regie Mark Rietman). Ayckbourns Momenten van geluk wordt gespeeld door Pleuni Touw, Vera Mann, Angela Schijf en Jasper Boeke. Nog een Ayckbourn: het recente Flatspin wordt uitgebracht bij Gislebert Thierens met o.a. Serge Henri Valke, Lottie Hellingman en Olaf Malmberg.

Voor theaterbureau Hummelinck Stuurman schreef Kees van Kooten Wina Zingt (met Olga Zuiderhoek en Kees Hulst) en Frank Houtappels De Potvis (met Ingeborg Elzevier en Liz Snoijink). Hier wordt ook De dood en het meisje uitgebracht met Linda van Dyck, Victor Löw en Peter Tuinman. Eten met vrienden van Edward Albee en David Mamet (regie Peter de Baan) wordt gespeeld door o.a. Renée Soutendijk en Huub Stapel.

't Bos Producties brengt een theaterbewerking van Thomas Vinterbergs film Festen, gespeeld door De Ploeg en NUHR, met Piet en Han Römer, Viggo Waas en Peter Heerschop. Ton Vorstenbosch schreef voor 't Bos een toneelstuk voor louter vrouwen: De Mooiste Tijd. Die vrouwen zijn Trudy de Jong, Wivineke van Groningen, Margo Dames en Liz Snoijnk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden