Jaap is echt groter dan Ron, vindt Jaap

'Beste X.'..

Zo ook het schrijven van algemeen directeur Jaap Kooijman van Young Executive Recruitment (YER) aan 'beste' Ron. Ron is Ron Jansen, de 'managing partner' van werving- en selectiebureau Ebbinge & Company. De brief werd donderdag paginagroot in Het Financieele Dagblad afgedrukt. Kort samengevat komt die hierop neer: Ron is een sukkel en Jaap is boos.

Wat heeft Ron Jaap aangedaan? 'In augustus verraste je vriend en vijand met advertenties in diverse media', schrijft Jaap, 'waarin je melding maakte van de overname van alle activiteiten van Deloitte Human Capital Group'.

Alle activiteiten? Het ging om circa vier, vier! consultants, mokt Kooijman, die net als Ron bij tijd en wijle aan werving en selectie doet.

Ron erkende dat er iets was misgegaan met de advertentie het ging inderdaad om een handvol consultants, op een totaal van 120 en zette die recht.

Maar Ron liet zich niet uit het veld slaan: in een nieuwe advertentie meldde hij dat Ebbinge 'marktleider' is.

Marktleider? Dat zijn wij!, brult Jaap. Hij betaalde enkele tienduizenden euro's aan Het Financieele Dagblad om 'vriend en vijand', en met name Ron, duidelijk te maken wie hier de marktleider is. 'YER Campus Recruitment is marktleider in dit segment', schrijft hij in vetgedrukte letters.

En:

'YER beschikt over het grootste netwerk Campus Scouts, verdeeld over dertien universiteitssteden. Ook heeft YER meer consultants werkzaam in dit segment en een langere lijst met interessante en prestigieuze client.'

Zo. Nu weten we weer wie hier de baas is.

Maar Ron is het daar niet mee eens. We zijn wel degelijk marktleider, zij het in een heel klein topsegment, stelt hij. 'Marktleider ben je niet door dat te claimen in de krant, maar door dat te bewijzen aan de klant.'

Maar marktleider is toch een kwantitatief begrip? Er kan er toch maar de meeste klanten hebben?

'Als je het zo interpreteert...', zegt Ron, die meent dat 'marktleiderschap' meerdere definities heeft, 'dan houdt het op. Maar daar valt over te discussin.'

Jaap Kooijman vindt duidelijk van niet. 'Beste Ron, je acties beschouw ik als overmoed van de startende ondernemer', sneert hij.

Auw! Dat doet zeer: Ron zit al een jaar of twintig in het vak. Maar inderdaad: hij staat koud een halfjaar op eigen benen, onder de vleugels van KPMG vandaan.

Kooijman zegt 'niet heel boos' te zijn. Hij ziet zijn brief als een 'ludieke actie'. Een hele dure, weliswaar. Zijn briefje reduceert Rons bedrijf in klap weer van olifant tot muis.

Nu kan Ron zich weer bezinnen op een nieuwe advertentie en Jaap zich tevreden terugtrekken in zijn porseleinkast.

'Met hartelijke groet.' Dat natuurlijk wel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden