ITs Festival

Het jubilerende ITs Festival liet heel Amsterdam meegenieten.

ITs Festival Amsterdam Opening


21/6, Vondelpark Openluchttheater, Amsterdam. T/m 27/6, itsfestivalamsterdam.com


Het was voor iedereen even wennen. Al 25 jaar presenteert het ITs Festival Amsterdam jaarlijks een week lang een keur aan afstuderend podiumkunsttalent. Inmiddels is het ITs uitgegroeid tot het grootste in zijn soort van Europa. Vanwege het jubileum vond de opening vrijdag niet beschut plaats in het Compagnietheater, voor een zaal met genodigden, maar open en bloot in het Vondelpark Openluchttheater. De organisatie wilde het feest delen met Amsterdam. Toch duurde het even voordat parkgangers door hadden wat er te beleven viel. Er was bovendien veel afleiding: er werd door de optredens heen gekletst, de politie joeg brallende zwervers weg en zelfs afstuderende studenten, die net hun kunst hadden vertoond, brachten het maar nauwelijks op te kijken naar hun jaargenoten. Praatje-sigaretje-drankje lonkte. Toch zonde: als je niet naar elkaar kijkt, wie kijkt er dan naar jou?


Deze week wordt het goedgemaakt: van de 25 (afstudeer)voorstellingen uit Nederland en buitenland is een groot aantal uitverkocht. Hoe belangrijk kunstenaars het vinden zelf op het ITs te staan en collega's te ontmoeten - zien en gezien worden - blijkt bijvoorbeeld uit de aanwezigheid van een (afstuderend) actrice als Gaite Jansen. Zij heeft al zo veel rollen op haar naam staan dat ze van de Toneelacademie Maastricht niet per se met haar klas hoefde mee te spelen in de afstudeerproductie De Meeuw. Ze deed het zaterdag toch.


De burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan, roemde in zijn openingsspeech het maatschappelijk belang van jong podiumkunsttalent. Hij beloofde met het nieuwe college de recente bezuinigen op cultuur in Amsterdam terug te draaien. Terwijl zijn eigen PvdA die heeft doorgevoerd. 'Welke acteur kan een theaterfestival beter openen dan een politicus', onderstreepte hij zijn boodschap ironisch.


Onder de optredende studenten zat genoeg power. Jeugdige dansers van de ArtEZ Dansacademie namen het in een golfslagchoreografie van Joost Vrouenraets op tegen de weerbarstige ritmen van orkest De Ereprijs en een draaiorgel van 1.000 kg. Zangeres Rita Zipora vertolkte haar zwoele electropop met computer, zonder band. Vierdejaars van de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie zongen en speelden in klassieke salonuitdossing een fragment uit Arthur Schnitzlers Schuinsmarcheerders. Indrukwekkend was de danspremière van L.O.V.E. van choreografe Cecilia Moisio, met twee dansers en vier studenten. Als strak gespannen elastiekjes veerden ze telkens overeind nadat ze zich pathetisch verloren in overdreven hartstocht en smartelijk liefdesverdriet. Verliefdheid is nog geen L.I.E.F.D.E., zo bleek. Zoals de echte ontwikkeling van dit afstuderend talent op het podium ook nog moet beginnen. In die grote wereld buiten het Openluchttheater, waar talentontwikkeling veel te lijden heeft gehad van de bezuinigingen. Misschien ook iets om terug te draaien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden