Nieuws

Italiaanse rockers winnen memorabel Songfestival in Ahoy, Nederland 23ste

Na twee jaar heeft Duncan Laurence een opvolger: namens Italië heeft Maneskin het Eurovisie Songfestival 2021 gewonnen. Van het publiek en de vakjury kreeg de in eigen taal zingende rockband 524 punten. Het Songfestival is het eerste grote internationale cultuurevenement waar bezoekers fysiek zijn toegelaten sinds het begin van de coronapandemie.

De winnaar van het Eurovisie Songfestival 2021: Italië. Beeld ANP
De winnaar van het Eurovisie Songfestival 2021: Italië.Beeld ANP

Italië hield Frankrijk, vooraf gezien als de andere grote favoriet, 25 punten achter zich. Zwitserland completeerde de top-3 met 432 punten. Jeangu Macrooy, de Nederlandse inzending, eindigde met zijn Birth of a New Age met 11 punten op een teleurstellende 23ste plaats. In de finale stonden 26 landen.

Nadat alleen de stemmen van de nationale jury’s geteld waren, leek Zwitserland nog op de winst af te gaan; Italië stond toen nog vierde. Maar omdat Italië verreweg de meeste punten van het publiek kreeg, zal het Songfestival volgend jaar daar plaatsvinden.

De zanger van Maneskin, de 22-jarige Damiano David, is een typische glamrocker: zwaar opgemaakte ogen, rijkelijk getatoeëerd lijf, kistjes aan de voeten, een kinky tuinbroek. De Volkskrant omschreef hun nummer Zitti e Buoni als ‘heel valide altrock met een stuwende groove als fundament, zoals rockers daar in de seventies en nineties in excelleerden’.

Beelden die circuleerden op sociale media leken erop te duiden dat David tijdens de finale cocaïne aan het snuiven was. Maar dat ontkende hij tijdens de persconferentie na afloop. ‘Ik gebruik geen cocaïne.’

Italië wint met het nummer Zitti e Buoni. Beeld ANP
Italië wint met het nummer Zitti e Buoni.Beeld ANP

Sterkste finale in jaren

Hoewel het niet helemaal was gelukt om corona buiten de deur te houden – de optredens van zowel IJsland als Duncan Laurence moesten vanwege besmettingen worden vervangen door beelden van hun repetities – was het een spectaculaire avond in Ahoy. De sterkste finale in jaren, schreef New York Times-verslaggever Alex Marshall.

Die ving aan met de entree van de deelnemers, waarbij presentatoren Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit Venus zongen, de hit van Shocking Blue uit 1969. Daarop begon Cyprus met de wedstrijd waarna, zoals gebruikelijk bij het Songfestival, een bonte stoet artiesten volgde.

Barbara Pravi uit Frankrijk werd tweede. Beeld EPA
Barbara Pravi uit Frankrijk werd tweede.Beeld EPA
TIX uit Norwegen met het nummer Fallen Angel. Beeld EPA
TIX uit Norwegen met het nummer Fallen Angel.Beeld EPA

Jeangu Macrooy 23ste

Zo ontsnapte de Russische zangeres uit een Matroesjka-jurk. In haar strijdlied ging ze tekeer tegen discriminatie en fatshaming. De IJslandse band Dadi og Gagnamagnid zette droge danspasjes in een turquoise pyjama tijdens het aanstekelijke disconummer 10 Years. Daarentegen bewogen de Litouwers van The Roop er in knalgele outfits lustig op los, onderwijl ‘It’s okay to dance alone’ zingend. De Noor Tix stond op het podium als bezonnebrilde, geketende engel.

Lang niet alles was groots en bombastisch: naast Frankrijk hielden ook Zwitserland en Portugal het relatief klein – met af en toe een stevige uithaal.

Stefania Liberakakis, een 18-jarige Utrechtse die uitkwam voor Griekenland, stond voor een green screen met grotendeels groene – en daardoor onzichtbare – dansers, die haar ondersteunden bij haar lenige capriolen. Ondanks die moeilijke poses zong ze haar popnummer Last Dance foutloos. Ze eindigde als tiende.

Jeangu Macrooy kwam met het nummer Birth Of A New Age niet verder dan plek 23. Beeld ANP
Jeangu Macrooy kwam met het nummer Birth Of A New Age niet verder dan plek 23.Beeld ANP

Jeangu Macrooy was als 23ste aan de beurt. In zijn overtuigend gezongen Birth of a New Age schakelde hij tijdens het refrein over naar Sranantongo, een taal die in Macrooys geboorteland Suriname wordt gesproken. In het lied, een ‘verzorgde kritiek op het kolonialisme’ volgens The Guardian, zingt hij: ‘Yu no man broko mi.’ ‘Je kunt me niet breken.’ Het Britse dagblad noemde zijn nummer een van de sterkere van de wedstrijd, maar toch eindigde hij laag op de ranglijst en kreeg hij geen punt van het publiek.

Italië trad op direct na Nederland. Maneskin (Deens voor maneschijn) werd de derde Italiaanse winnaar van het festival – Toto Cutugno was in 1990 de laatste met Insieme: 1992. Het land kan de bakermat van het Songfestival worden genoemd: het Eurovisie Songfestival is namelijk voortgevloeid uit het Festival van San Remo – dat Italiaanse muzikanten nog steeds moeten winnen om door te mogen naar het Songfestival.

Nederland gastland

De Italiaanse overwinning vormde het slotstuk van een Songfestival dat memorabel was, in allerlei opzichten. Voor het eerst sinds 41 jaar was Nederland gastland. Het was het eerste grote internationale muziekevenement sinds maart 2020. En de Nederlandse organisatie, geleid door hoofdproducent Sietse Bakker, bevond zich door de coronacrisis op onontgonnen terrein: waar het vorig jaar de eerste was in de 64-jarige geschiedenis die het feest moest afblazen, was het dit jaar de eerste die het tijdens een pandemie moest optuigen.

Maar omdat het kabinet het evenement als Fieldlab-experiment aanmerkte, zal de tv-kijker weinig van de coronabeperkingen hebben gemerkt: nee, op de vloer dit keer geen joelende fans met vlaggen, maar door het kabaal dat de 3.500 zittende bezoekers – van wie een deel geen anderhalve meter afstand hoefde te houden – produceerden, klonk Ahoy uitverkocht.

Destiny uit Malta met het nummer Je Me Casse, de zevende plek. Beeld ANP
Destiny uit Malta met het nummer Je Me Casse, de zevende plek.Beeld ANP

Strenge maatregelen

Zo leek het op beeld alsof het coronavirus al uit Nederland was verjaagd, maar daarbuiten waren de maatregelen streng. Alle bezoekers moesten vooraf een negatieve test laten zien. Delegaties, journalisten en medewerkers moesten zich iedere 48 uur laten testen in de speciaal daarvoor opgezette teststraat. Een 64 pagina’s tellend coronaprotocol verbood betrokkenen van alles, zoals het komen op andermans hotelkamer.

‘Mijn grootste opluchting is dat we in staat zijn geweest om bijna iedereen gezond te houden’, zegt hoofdproducent Sietse Bakker zaterdagnacht, anderhalf uur na afloop van de finale. ‘Er zijn geen grote uitbraken geweest.’ Op donderdag maakte de organisatie bekend dat er 24.400 keer testen zijn uitgevoerd, waarvan er 16 (0,06 procent) positief bleken.

Desondanks raakten hoofdrolspelers besmet. De IJslandse band Dadi og Gagnamagnid, vooraf betiteld als een van de kanshebbers, deed in de finale mee met de video van een repetitie, nadat een van de leden woensdag positief was getest. Het land eindigde als vierde. Duncan Laurence, dankzij wie Nederland het feest mag houden, zou tijdens de finale een sleutelrol vervullen – hij zou optreden, de punten namens Nederland uitdelen en de trofee aan de winnaar overhandigen – maar dat ging allemaal niet door na een positieve test op donderdag.

Ook zijn optreden werd vervangen door een opname van een repetitie. De zangeres Romy Monteiro verving hem tijdens het bekendmaken van de punten.

Vlekkeloze liveshows

Ondanks die smetjes was de prestatie van de organisatie puik. Maandenlang moest zij door de grillige coronaontwikkelingen werken met vier scenario’s (veel bezoekers; weinig bezoekers; geen bezoekers en wel artiesten in Rotterdam; geen bezoekers en geen artiesten in Rotterdam). Dat er 3.500 bezoekers naar binnen mochten, werd minder dan een maand geleden bekend.

De omstandigheden waren dus niet optimaal. Toch verliepen de drie liveshows, kundig gepresenteerd door Edsilia Rombley, Jan Smit, Chantal Janzen en Nikkie de Jager, vlekkeloos. Optredens werden geregistreerd door 24 camera’s en belicht door ruim 1.700 lampen. Twee zogenoemde interval acts waren visuele spektakelstukken: in de eerste halve finale van zangeres Davina Michelle leek dankzij augmented reality het water Ahoy binnen te stromen. En in de finale werd met diezelfde techniek, tijdens het optreden van DJ Afrojack, Glennis Grace en Wulf, de Erasmusbrug in Ahoy geprojecteerd.

‘Wat ik echt mooi vond was dat Nederlanders op Twitter schreven dat ze genoten hebben van de show’, zegt Bakker. ‘Ik ben blij, opgelucht en trots op alle makers omdat ze Nederland van zijn beste kant hebben laten zien. Ik hoop dat het Songfestival het begin kan zijn van een mooiere tijd, na een heel moeilijk jaar voor iedereen.’

Presentatoren Chantal Janzen en Jan Smit tijdens de puntentelling. Beeld ANP
Presentatoren Chantal Janzen en Jan Smit tijdens de puntentelling.Beeld ANP
Romy Monteiro verving Duncan Laurence en gaf punten namens Nederland. Beeld ANP
Romy Monteiro verving Duncan Laurence en gaf punten namens Nederland.Beeld ANP

Ook de binnenstad was ijverig gedecoreerd: aan de kleurrijke doeken met daarop bekende Songfestival-hits als Waterloo en Ding-a-Dong was niet te ontkomen. Ook de horeca deed fanatiek mee: cafés aan de Witte de Withstraat en het Stadhuisplein waren beplakt met regenboogstickers, obers liepen rond met Songfestival-schorten en -buttons.

Maar omdat het weer druilerig was, de Songfestival-bezoekers vanwege reisbeperkingen hoofdzakelijk Nederlanders waren en op terrassen maximaal vijftig mensen werden toegestaan, liep het geen storm. ‘Het is een beetje alsof ik een verjaardagsfeestje geef waar niemand op afkomt’, zei Ugur Zengin (50), de eigenaar van het restaurant Obba’s Day & Night aan de Witte de Withstraat woensdagmiddag, wijzend naar zijn slingers, stickers en lege terras.

Dat het Songfestival wel degelijk leefde in Nederland, bleek uit de gebroken kijkcijferrecords. 5,4 miljoen mensen keken naar de finale, meldt Stichting Kijkonderzoek (SKO). Daarmee is het de best bekeken finale sinds 2002. Ook de halve finales werden goed bekeken: beide halve finales trokken ongeveer 2,8 miljoen mensen, terwijl Jeangu Macrooy pas in de finale zong. In de voorgaande zes jaar keken er nooit meer dan anderhalf miljoen mensen naar een halve finale als Nederland daarin niet optrad, blijkt uit cijfers van SKO.

De complete uitslag

1. Italië 524

2. Frankrijk 499

3. Zwitserland 432

4. IJsland 378

5. Oekraïne 364

6. Finland 301

7. Malta 255

8. Litouwen 220

9. Rusland 204

10. Griekenland 170

11. Bulgarije 170

12. Portugal 153

13. Moldavië 115

14. Zweden 109

15. Servië 102

16. Cyprus 94

17. Israël 93

18. Noorwegen 75

19. België 74

20. Azerbeidzjan 65

21. Albanië 57

22. San Marino 50

23. Nederland 11

24. Spanje 6

25. Duitsland 3

26. Verenigd Koninkrijk 0

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden