Italiaanse humor: onze trein rijdt in Denemarken wel

AMSTERDAM - Problemen met snelle treinen horen erbij en kunnen worden opgelost, zei een medewerker van Fyra-bouwer AnsaldoBreda woensdag in de Volkskrant. Hij verwees daarbij naar Denemarken. Daar zou iedereen dertien jaar na de bestelling van 83 treinen inmiddels tevreden zijn.


Een ongelukkig voorbeeld, want de bestelling bij de Fyra-bouwer is ook in Denemarken een debacle zonder einde. Met meer dan tien jaar vertraging moet AnsaldoBreda nog altijd 23 treinen leveren. De treinen die al wel zijn geleverd, rijden niet op de trajecten waarvoor ze zijn bedoeld. En een groot deel van de treinstellen heeft Denemarken zelf moeten afbouwen.


Christian Bjørnskov, onderzoeker aan de Universiteit van Aarhus, die de aankoop van de in Italië bestelde treinen nauwgezet volgde, somt de ingrediënten van het treindebacle fijntjes op: een fabrikant met een dubieuze reputatie, een publieke dienst met zijn zinnen op een prestigeproject, slechte contracten en nog slechtere heronderhandelingen.


'De bestelling van de treinen bij AnsaldoBreda is een aaneenrijging van problemen geweest', zegt hij. 'Een privaat bedrijf zou allang het contract hebben opgezegd, maar voor de Deense spoorwegen zou dat te veel gezichtsverlies zijn geweest.' En uiteindelijk komen de verliezen toch voor rekening van de staat, aldus Bjørnskov. 'Het gevolg is dat we nu zitten met antieke treinen die werken en met gloednieuwe treinen die steeds problemen hebben.'


In 2000 bestelde het Deense spoorbedrijf DSB 83 dieseltreinen bij AnsaldoBreda. De nieuwe IC4-treinen moesten vooral op de lange trajecten gaan rijden. Ze zouden tussen 2003 en 2006 worden geleverd. Uiteindelijk kwamen in 2007 de eerste treinstellen, inclusief technische problemen. Tot 2012 waren er maar enkele treinen in gebruik en in de winter van 2011-'12 moesten alle treinstellen uit dienst worden genomen wegens veiligheidsproblemen.


Door de vertragingen en technische problemen sloten AnsaldoBreda en het Deense spoorbedrijf in 2009 een nieuwe overeenkomst. Daarin kreeg DSB een compensatie van zo'n 300 miljoen euro, maar het nam ook de verantwoordelijkheid op zich voor het vervolmaken van de treinstellen, met upgrades, nieuwe software en het verhelpen van fouten. 'Daarmee hebben ze een kostenpost op zich genomen die totaal niet te overzien is', zegt Bjørnskov.


DSB heeft toegegeven dat deze deal verliesmakend is geweest. Een bedrag is nooit bekendgemaakt. Ook na de heronderhandelingen hielden de problemen aan. Begin 2012 stopten de Denen alle betalingen. Er kwamen nieuwe onderhandelingen. Eind 2012 was er weer een overeenkomst: als de treinen voor september niet zijn geleverd, mogen de Denen afzien van de laatste diesels.


Het Deense spoorbedrijf wil weinig kwijt hoe het aankijkt tegen de samenwerking met AnsaldoBreda. 'We hebben twee keer een grote schikking getroffen, de technische problemen zijn nagenoeg opgelost, we hebben 60 treinen waarvan er 45 in gebruik zijn en 15 voor gebruik worden klaargemaakt. Verder geven we geen commentaar', aldus de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden