Israëlische schrijvers, 25 jaar Lowlands en een nieuw columntalent

De week van de plaatsvervangend hoofdredacteur

Beeld ANP / Ferdy Damman

Schrijven in israël

Op de camping in Frans Baskenland las ik Een vrouw op de vlucht voor een bericht van David Grossman, een groots boek over de liefde van een moeder voor haar zoon, maar vooral ook over de diepe wonden die het Israëlisch-Palestijns conflict slaat in gezinnen en in de maatschappij.

Ik was dan ook extra geïnteresseerd in het mooie stuk van Daan Heerma van Voss over Israëlische schrijvers en hun maatschappelijke betrokkenheid. 'Ik heb een zwak voor hen', zegt Heerma van Voss telefonisch vanuit Engeland, waar hij in de trein zit op weg naar zijn Britse vertaler. 'Ze hebben de moed om over grote onderwerpen te schrijven zonder moralistisch te worden. Het is nooit vrijblijvend en vaak ook grappig.'

In Israël zelf wordt wel steeds slechter naar ze geluisterd. 'Hun gezag is tanende. Net als dat van radiozenders, linkse kranten en andere intellectuelen. Maar dat is misschien een wereldwijd fenomeen. Moreel gezag bestaat überhaupt steeds minder, het roept vooral nog irritatie op.'

'Volgens Amos Oz', schrijft Heerma van Voss in zijn stuk, 'heeft een schrijver maar één morele plicht: die tot precisie.' Arnon Grunberg sloot zich daar een dag later in zijn Voetnoot bij aan. 'Wij moeten het menselijk gedrag nauwkeuriger beschrijven en minder verklaren.' Dat moeten wij journalisten ons wellicht ook aantrekken.

Beeld HH / Jaco Klamer

Lowlands

De laatste dagen regent het op mijn telefoon appjes van oud-huisgenoten uit Delft met Lowlandsvoorpret. Nu het popfestival zijn 25ste aflevering beleeft, besluiten veel leden van mijn generatie (1972) nog een keer met een tentje drie dagen in de modder te liggen. 'Het is een enorme hype', zegt Robert van Gijssel, die Lowlands voor u verslaat met Menno Pot.' De eerste generatie bezoekers wil het nog één keer meemaken.'

Robert was er de eerste keer in 1992 al bij. Hij schreef er een prachtig verhaal over. Met Menno Pot, Pablo Cabenda, Gijsbert Kamer en directeur Eric van Eerdenburg selecteerde hij deze week de 25 meest legendarische optredens. Op de website hebben we daarnaast onze mooiste Lowlandsverhalen en -foto's bij elkaar gezet.

Toen ik zelf het festival bezocht in 2007 en 2008, brachten de mensenmassa, de omheining en de locatie in the middle of nowhere bij mij vooral vluchtreflexen naar boven, maar volgens Robert zijn dat juist de belangrijkste succesfactoren. 'Je zit drie dagen met elkaar opgesloten in een klein universum. Je zult het met elkaar moeten rooien. Dat creëert een enorm clubgevoel.'

Door die saamhorigheid kunnen er op Lowlands dingen die op geen enkel ander popfestival kunnen, zoals het programmeren van klassieke muziek. Voor Robert was het optreden van Philip Glass vorig jaar het absolute hoogtepunt. 'Dat dat werkte, vond ik zo ontroerend. Ik stond echt even te janken.'

Zomercolumns

Beetje bij beetje keren onze vaste columnisten van vakantie terug. Vanaf maandag staan Aaf Brandt Corstius, Sheila Sitalsing en Bert Wagendorp weer op hun vertrouwde plek. Dat betekent dat we afscheid kunnen nemen van onze zomercolumnisten.

De zomer biedt ons de mogelijkheid om ervaren columnisten, zoals Aleid Truijens, Jean-Pierre Geelen en Hassan Bahara meer ruimte te geven, maar vooral ook om nieuw talent te ontdekken. Sheila Sitalsing bijvoorbeeld brak in 2010 door toen ze een column tikte voor zomerbijlage Intermezzo. Ruim een half jaar later loste ze Ronald Giphart af als columnist op pagina 2.

Ook dit jaar zijn er nieuwe columnisten opgestaan. Jarl van der Ploeg, onze correspondent in Italië debuteerde op de achterpagina. En hoe. Mocht u ze hebben gemist doordat u op de camping stond, lees ze dan vooral nog even terug.

Reageren? p.klok@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.