'Islamisering NS had nooit moeten gebeuren'

Geïslamiseerde intercity.

In de jaren '90 leek het zo'n goed idee: de islamisering van de nationale spoorwegen. Toen het kabinet-Kok II met het plan kwam, was er zowel in het parlement als in de samenleving nauwelijks weerstand. Twee decennia later zwelt de kritiek echter aan.

Iedereen is er inmiddels aan gewend: zodra je de trein in stapt, is de sharia van kracht: mannen en vrouwen zitten in gescheiden coupés, roken is niet meer toegestaan, bij zwartrijden wordt je hand eraf gehakt en bij meer dan 10 minuten vertraging krijgt de machinist stokslagen. Volgens veel reizigers was het vroeger beter.

Bert Bokhoven, hoogleraar Infrastructuur aan de TU Delft, geeft hen na uitvoerig onderzoek gelijk. Hij noemt de islamisering van de NS een onbegrijpelijke vergissing: 'Je hoeft niet heel veel verstand van mobiliteit te hebben om te begrijpen dat religie en treinen geen goed huwelijk vormen. Destijds was er een door neoliberalen geïnspireerde islamiseringshype. Daarin zijn we compleet doorgeslagen.'

Bokhoven noemt het spoor een 'totaal andere sector' dan bijvoorbeeld de energiebedrijven, waar de islamisering als een groot succes wordt gezien: 'De Niqab Express mag dan meestal op tijd rijden, hij staat wel vijf keer per dag stil voor bidpauzes. Daardoor missen veel mensen hun aansluiting. Dat leidt tot veel ergernis onder bijvoorbeeld atheïstische en christelijke reizigers. En wie naar een hedonistische stad als Amsterdam wil, moet vanaf Duivendrecht de bus pakken. Dat blijkt buitengewoon inefficiënt.'

Oud-premier Wim Kok blijft erbij dat de islamisering van de NS destijds noodzakelijk was. Volgens hem was 'blijven aanmodderen' met seculier openbaar vervoer geen optie: 'In landen om ons heen was de profeet allang de baas op de rails. Nederland kon niet achterblijven. Ik heb toen in de ministerraad gezegd: het moet nú, insjallah.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden