ISBN

In Land, land!. . . (Wereldbibliotheek; euro 24,90) beschrijft Sándor Márai zijn herinneringen aan de laatste vier jaar die hij in zijn vaderland Hongarije doorbracht....

Hermine de Graaf debuteerde in 1984 met Een kaart niet het gebied. Voor deze bundel met geheimzinnige en prikkelende verhalen ontving zij de Geert Lubberhuizenprijs. Deze week verschijnt van haar Mijn moeder en de duif (De Geus; euro 20,-). In deze roman hoort een schrijfster dat haar moeder ernstig ziek is. In de dagen die volgen, kijkt de hoofdpersoon terug op de verstikkende relatie tussen haar familieleden.

In De nieuwe brug (L.J. Veen; euro 16,50) vertelt Gijs IJlander over de wegenbouwer Buys. De man wordt geconfronteerd met fouten uit zijn verleden die hij niet zomaar kan goedmaken. Het onheil stapelt zich op en zijn ondergang lijkt onafwendbaar. Gijs IJlander schrijft verhalen en romans en won eerder de F. Bordewijkprijs. Arjan Peters roemde Gijs IJlander in Cicero omwille van zijn 'beheerste penseelstreek'.

Loes Wouterson debuteerde in 2001 met een verhaal over een vrouw die net als de auteur een succesvol actrice in films en televisieseries is. Nu verschijnt van haar een roman met opnieuw een filmster als hoofdpersoon. In Begin (De Bezige Bij; euro 17,50) besluit de vrouw dat ze genoeg heeft van het leven. Maar in de week die ze zichzelf geeft om alle losse eindjes af te knopen, blijkt ze zwanger te zijn.

Paul Verlaine, met Baudelaire en Rimbaud de meest gelezen Franse dichter, is in het Nederlands heel weinig vertaald. Van Rimbaud zijn nog geen zeventig gedichten bekend, van Baudelaire ruim honderdvijftig, van Verlaine meer dan duizend. Peter Verstegen koos en vertaalde voor Een droom vreemd en indringend -Een leven in gedichten (Van Oorschot; euro 29,50) honderd gedichten die een goed beeld geven van Verlaines leven en dichterschap. Voor Rimbaud schreef hij: 'Mens, engel, duivel OOK is Rimbaud onbetwist;/ De ereplaats in dit mijn boek staat voor jou open,/ Al moest een zotte frik je afdoen als verlopen/ Sujet, baardeloos monster, dronken lyceïst.'

In de lente van 2001 reisde de Spaanse schrijfster Ana M. Briongos af naar Iran om daar een tijdje te verblijven in een tapijtwinkel aan de bazaar van Isfahan. Ze wilde van dichtbij het leven van alledag meemaken. De grot van Ali Baba - Een lente in Isfahan (Sirene; euro 18,95) is een onbevooroordeeld portret van het Iraanse Isfahan, 'eens een stad met turkooizen koepels die een grote aantrekkingskracht uitoefende op reizigers uit alle continenten'.

De Britse televisieverslaggever Robert Moore beschrijft in De Koersk - De dodelijke reis van een kernonderzeeër (Balans; euro 17,90) de vreselijke tragedie van de op 12 augustus 2000 in de Barentszzee gezonken Russische atoomduikboot. Van minuut tot minuut reconstrueerde Moore de ondergang van de Koersk, 'de trots van de Noordelijke Vloot', het onzekere lot van de bemanning, maar ook de politieke en militaire achtergronden van de ramp. Het boek is een geschiedenis van militair pronken en falen op het eind van de Koude Oorlog.

Hoe rechts is Le Pen? In De Franse uitzondering - Impressies uit het land van Le Pen (Van Gennep; euro 16,-) geeft René ter Steege, buitenlandredacteur van Het Parool en jarenlang correspondent van Le Monde in Nederland, een verhelderend beeld over Frankrijks worsteling met extreem-rechts. Waarom kent Le Pen zo'n groot succes? Tijdens de laatste presidentsverkiezingen riepen de Chirac-aanhangers: 'Adieu Le Pen, adieu!'. Maar in de kranten kon je nadien lezen dat Le Pen de beste score uit zijn loopbaan had behaald. 'Frankrijk is nog niet van hem af.'

Overal duikt het woord 'beeldcultuur' op. Wat betekent dit begrip, welke vragen roept het op? In De Plaatjesmaatschappij - Essays over beeldcultuur (NAi Uitgevers; euro 24,-) onderzoekt een aantal auteurs het begrip 'beeldcultuur'. Leven we in een tijd waarin het woord het geleidelijk van het beeld verliest?

Met Ik houd van voetbal (BZZTôH; euro 10,-) helpt Johan Cruijff voetballiefhebbers de geheimen van dit spel beter te begrijpen. In zijn boek geeft 'de grootmeester van het totaalvoetbal' lessen in voetballen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden