Is zelfs Facebook al passé?

Facebook dwong onder meer het Nederlandse Hyves op de knieën, maar het loopt ook zelf gevaar van concurrenten als Snapchat. Jongeren zijn weinig loyaal.

AMSTERDAM - Het gaat goed met Facebook. Heel goed zelfs. Afgelopen kwartaal logden maandelijks 1,2 miljard personen minstens eenmaal in op het sociale netwerk. Dat leverde het Amerikaanse bedrijf ruim 1,5 miljard euro omzet op (stijging: 60 procent), plus een winst van 330 miljoen netto.


Toch reageerden beleggers donderdag panisch. Nadat het aandeel aanvankelijk 15 procent omhoog was geschoten, sloeg dat om in verlies. De uiterst nerveuze handel kwam op gang toen de buitenwacht lucht kreeg van een opmerking die Facebooks financieel directeur David Ebersman had gemaakt op een bijeenkomst met analisten op Wall Street.


Volgens Ebersman lijkt het dagelijks gebruik onder Amerikaanse tieners iets terug te lopen, al wezen de statistieken volgens hem niet op een daling van betekenis. Het aantal tieners met een Facebook-account was volgens hem in het derde kwartaal ongewijzigd gebleven.


Maar alleen al de geringste suggestie dat Facebook uit de gratie zou zijn, is genoeg om de beleggers de gordijnen in te jagen. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, en vooral de meeste advertentie-euro's: de olie die het grootste deel van het internet smeert. Het probleem is dat jongeren ook een uiterst wispelturige en weinig loyale doelgroep vormen, die even snel van sociaal netwerk wisselen als van kleding.


Het jonge verleden van internet is bezaaid met bedrijven die van grote hoogte naar beneden kletterden, omdat de jeugd zijn heil elders zocht. MySpace, op zijn hoogtepunt met 115 miljoen maandelijkse bezoekers de populairste bestemming op internet, werd in 2008 voorbijgestreefd door Facebook. Dat heeft inmiddels meer dan 1,2 miljard gebruikers.


MySpace raakte uit de gratie doordat het gemeenschappen probeerde op te bouwen rond bekende filmsterren en popmuzikanten. Opkomende concurrenten als Facebook en Twitter stelden de gebruiker en zijn eigen vrienden- en kennissennetwerk centraal.


Maar ook Facebook is niet zeker van de oneindige trouw van zijn jeugdige gebruikers, zegt Imar de Vries, mediawetenschapper aan de Universiteit van Utrecht. Het netwerk wordt meer en meer gezien als iets voor ouderen. 'Jongeren willen niet doen wat papa en mama ook doen. Of linken met oma en opa.'


Jongeren gaan ook voor snellere vormen van communicatie. Ze willen niet uren peuteren aan een perfect profiel op Facebook, maar wisselen snel informatie uit in 140 tekens via Twitter of met alleen beeld via fotodiensten Tumblr, Pinterest en Instagram (dat daarom vorig jaar door Facebook voor 780 miljoen euro werd ingelijfd). De smartphone, altijd op zak en voorzien van handige, eenvoudige apps, is het favoriete communicatiemiddel.


Een populaire nieuwkomer onder tieners is Snapchat, waarbij gebruikers elkaar foto's sturen die zichzelf na 1 tot 10 seconden wissen. Dat heeft een bijkomend voordeel, aldus De Vries: 'Met Snapchat hoef je je geen zorgen te maken dat je foto's tot in het oneindige online blijven staan. Jongeren zijn zich meer bewust van hun privacy dan wij denken.'


Via Snapchat worden elke dag al 350 miljoen kiekjes verzonden. Zoveel foto's worden dagelijks ook bij Facebook online gezet.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden