'IS verkoopt M&M's en Nivea-douchegel in winkelcentrum'

Islamitische Staat (IS) heeft via zijn mediakanalen foto's verspreid van een naar eigen zeggen recent geopend winkelcentrum in de Iraakse stad Mosul. Opvallend detail: de schappen zijn gevuld met westerse producten, van Milka-chocolade en M&M's tot douchegel van de merken Nivea en Head&Shoulders.

Irene de Zwaan
Chocoladerepen in het winkelcentrum in Mosul. Beeld Al Alam
Chocoladerepen in het winkelcentrum in Mosul.Beeld Al Alam

Hoewel niet exact te controleren valt of de foto's inderdaad in een IS-winkelcentrum zijn gemaakt, komen de beelden overeen met de in mei geopende Khalifa Mall. IS kondigde toen aan dat Nike-schoenen en andere producten die als 'haram' (verboden) worden aangemerkt, niet tot het assortiment zouden behoren.

Dat er nu toch volop Britse en Amerikaanse merken worden verkocht, past binnen het propagandastraatje van IS. Tijdens het begin van het Suikerfeest, dat het einde van de Ramadan inluidt, bracht de terreurgroep via sociale media volop foto's naar buiten van vrolijke taferelen, zoals lachende kinderen die aan softijsjes likken en gezinnen die een bezoek brengen aan kleurrijke pretparken. In het kalifaat is aan niets te kort, lijkt de boodschap te zijn.

Het assortiment in het westers aandoende winkelcentrum, met zijn glanzende etalages, roltrappen en gevarieerde winkelaanbod, onderstreept deze boodschap. Waarschijnlijk richt IS zich vooral tot westerse gezinnen die van plan zijn naar het kalifaat af te reizen, waar ze hun oude levensstijl volgens IS gewoon kunnen voortzetten.

(Tekst loopt door onder de foto)

foto's van het westerse aandoende winkelcentrum in Mosul. Beeld Al Alam
foto's van het westerse aandoende winkelcentrum in Mosul.Beeld Al Alam
Verzorgingsproducten, waaronder westerse merken. Beeld Al Alam
Verzorgingsproducten, waaronder westerse merken.Beeld Al Alam

Realiteit

De realiteit is echter anders: door herhaaldelijke bombardementen en grondgevechten in het kalifaat is de infrastructuur zwaar beschadigd. Aan elektriciteit en water is herhaaldelijk gebrek. Bovendien zal de gemiddelde inwoner het zich niet kunnen veroorloven om een bezoek te brengen aan een luxueus winkelcentrum. Nadat IS het bestuur in de door hen veroverde steden heeft overgenomen, verloren veel lokale inwoners hun baan. Het contrast met IS-strijders, die gemiddeld zo'n 500 euro per maand verdienen, is groot. Buitenlandse strijders hebben bovendien recht op zo'n 300 euro 'emigratiecompensatie' bovenop hun salaris. Zij kunnen het zich wél veroorloven om luxeproducten te kopen.

Vanuit Turkije worden Pringles, Red Bull en zelfs Whoppers van de Burger King naar het kalifaat gesmokkeld om aan de behoeften van de jihadisten te voldoen. In Mosul is er zelfs een equivalent van de Burger King geopend: Big Burger. De keten serveert Franse frietjes, hamburgers, kipsandwiches en Coca Cola. De Iphone 6? Die is gewoon verkrijgbaar in het kalifaat.

(Tekst loopt door onder de foto)

In IS-strijder in het centrum van Mosul. Beeld reuters
In IS-strijder in het centrum van Mosul.Beeld reuters
Het lichaam van een Iraakse soldaat ligt op straat na hevige gevechten tussen het regeringsleger en IS IN Mosul. Beeld reuters
Het lichaam van een Iraakse soldaat ligt op straat na hevige gevechten tussen het regeringsleger en IS IN Mosul.Beeld reuters

Luxehotels en bruidsboetiekjes

Mosul, de tweede stad van Irak, fungeert als paradepaardje in de propaganda van IS. Dit jaar werd bekend dat er een vijfsterrenhotel is geopend aan de oever van rivier de Tigris. Het hotel biedt naast 262 kamers ook de mogelijkheid om een speciale evenementen als huwelijken uitgebreid te vieren. Wat betreft dat laatste: in Mosul zijn diverse boetiekjes verrezen met bruidsjurken.

Als je het propagandamateriaal van IS bekijkt, is het lastig in te denken dat dit hetzelfde terrein is waar openbare executies en andere barbaarse straffen worden uitgevoerd. Vorige week nog werd er in de provincie Nineveh, waar Mosul de hoofdstad van is, een Iraakse journalist doodgeschoten. Hij zou volgens IS voor de overheid hebben gespioneerd.

De Britse premier David Cameron waarschuwde maandag dat moslims zich niet moeten laten verleiden door de misleidende 'glamour' die IS verspreidt. De terreurgroep is 'genadeloos en wreed' en gebruikt jonge mannen als 'kanonnenvoer', aldus de premier.

Een winkel met bruidskledij in Mosul. Beeld Twitter
Een winkel met bruidskledij in Mosul.Beeld Twitter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden