Is TMG het Veendam van de beurs?

'Boef mag thuis zitten', kopte De Telegraaf nadat staatssecretaris Teeven zijn hervormingen voor het gevangeniswezen bekendmaakte. Er had ook boven kunnen staan: 'Twee boeven op één cel', hetgeen een even feitelijk nieuwtje was in Teevens plan, maar de journalistieke koers van deze krant is ouderwets solide en voorspelbaar.


Tot voor kort gold dat ook voor het bedrijf Telegraaf Media Groep (TMG). Rebellerende aandeelhouders waren onbekend. Het was een gesloten bastion met een consistent beleid en een grote aandeelhouder, de textielfamilie Van Puijenbroek, die topmensen uit eigen gelederen rekruteerde en tot hun pensioen liet zitten. TMG was zogezegd nooit veel geld kwijt aan gouden handdrukken.


De digitale revolutie met kelderende advertentie-inkomsten en dalende oplagen heeft het concern nu een overnameprooi en speelbal van speculanten gemaakt.


Bij een koers van 9,70 euro en 47 miljoen uitstaande aandelen is het concern 455 miljoen waard. Daarbij negeert de aandeelhouder dat TMG's belang van 6 procent in het Europese mediabedrijf ProSiebenSat1 330 miljoen waard is, en puzzelboekjesmaker Keesing - ook van TMG - zeker 120 miljoen. In feite waardeert de belegger het overige TMG-bezit op niet meer dan 5 miljoen euro: De Telegraaf (met een oplage van 500 duizend), de gratis bladen Metro en de Spits, de regionale kranten, Hyves, het roddelblad Privé en Sky Radio.


Daarnaast is TMG via John de Mol opgezadeld met een activistische aandeelhouder Cyrte die snel geld wil maken. In 2011 werd met Herman van Campenhout een buitenstaander binnengehaald die het over een andere boeg moest gooien. Hij kwam met een plan waarbij het krantenbedrijf binnen vijf jaar zou worden getransformeerd in een crossmediaal mediaconcern met een accent op digitale informatie. Maar voordat hij er ook maar een begin mee heeft kunnen maken is hij al aan de dijk gezet.


Van Campenhout valt weinig te verwijten. De zeperd met de aankoop van de tanende sociale-mediasite Hyves was eigenlijk nog het werk van zijn voorganger Ad Swartjes. Hij was zelfs zo verstandig af te zien van de van de overname van SBS 6, waarmee hij een debacle voorkwam dat nu Sanoma en John de Mol treft.


Alleen kan Van Campenhout niet in twee jaar bewerkstelligen waar ook andere uitgevers zich al twintig jaar op stukbijten: een verdienmodel voor digitale informatie.


Het ontslag van Van Campenhout is een bewijs dat zelfs de meest solide beursfondsen uiteindelijk zijn overgeleverd aan de grillen van grootaandeelhouders die op de korte termijn denken. Net zoals bij voetbalclubs wordt de manager op straat gezet als het even niet goed gaat. Dat kost een paar gouden handdrukken, maar misschien ligt er een wonder in het verschiet. En anders eindigt het zoals met AGOVV en Veendam.


Als De Telegraaf er een kop boven zou mogen zetten, was het 'Zondebok zit thuis'.


Reageren?


p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden