Is John de Mol een kameleon?

Dankzij 'The Voice' geldt John de Mol weer als een genie. Misschien kan de tycoon ook Saab en Endemol helpen.

John de Mol (56) zegt maar één pet te hebben - die van televisiemaker. Maar die pet heeft zoveel vormen en kleuren dat hij een kameleon is geworden voor de financiële wereld. Met Talpa maakt De Mol goede sier met The Voiceof ..., dat niet alleen te zien zal zijn op de Amerikaanse zender NBC maar ook op BBC 1. Aan de andere kant dreigt zijn oude onderneming Endemol, dat onder meer de erfenis van zijn eerste grote succes Big Brother koestert, onder een schuldenlast van 2 miljard euro te bezwijken. Afgelopen zaterdag stapte topman Ynon Kreiz van Endemol op, nog geen maand nadat de commercieel directeur was vertrokken.


Joop van den Ende moet het als een aantasting van het persoonlijk prestige zien dat de naar hen genoemde onderneming nu in de houdgreep van de banken zit. Maar hij kan zeggen dat hij al sinds 2000 niets meer met Endemol te maken heeft; John de Mol is er wel weer bij betrokken, hoewel niemand exact weet hoe groot zijn bemoeienis en financiële belang zijn. Zelf heeft hij zijn best gedaan die invloed te bagatelliseren ('Ik heb maar een paar procenten') net als het probleem van Endemol ('Het is een prachtbedrijf, alleen moeten we wat veel rente betalen').


Toen Endemol in 2000 verkocht werd aan het Spaanse Telefonica, gebruikte Van den Ende de 1,4 miljard euro opbrengst om weer theate gaan maken. John de Mol parkeerde zijn 1,8 miljard euro in het investeringsvehikel Cyrte, dat avonturierde met het kopen van belangen in Manchester United, Victor Mullers Spyker en het Formule 1-raceteam van Williams. Maar hij ontdekte al gauw een betere televisiemaker te zijn dan investeerder. In 2003 poetste hij een oude vennootschap op tot Talpa Media, waarmee hij een commercieel kanaal ging exploiteren. Dit kanaal met eredivisievoetbal en zus Linda mislukte, waarna hij in ruil voor aandelen het kanaal verkocht aan RTL Nederland.


Amper een jaar later stortte Cyrte zich in een private-equityachtige deal waarbij het samen met de zakenbank GoldmanSachs en Silvio Berlusconi's Mediaset het oude Endemol weer terugkocht van Telefonica. Endemol werd hierbij opgezadeld met een schuld van 2 miljard die een molensteen werd toen de crisis losbrak en de banklening niet kon worden afgelost. Hoewel de Endemol-formules (Big Brother, Deal or No Deal, Extreme Make Over) goed verkopen, zit er ook sleet op.


De Mol heeft afstand proberen te scheppen van Cyrte door het beheer onder te brengen bij Delta Lloyd. Indirect ligt het probleem nu toch op zijn bordje. Daarnaast heeft hij met Talpa een belang van eenderde in de SBS Groep (SBS6, Net5 en Veronica) en 26 procent in RTL (RTL 4,5,7,8 en Radio 538). Nederland zegt nooit echte tycoons te hebben, maar De Mol is er zeker een. Misschien kan hij Victor Muller een handje helpen voordat de NMa zijn imperium ontmantelt.


Reageren? p.dewaard@Volkskrant.NL


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden