Commentaar

Is investeren in AirFrance-KLM zinvol?

Voordat de staat geld gaat steken in Air France-KLM moet de ingezette saneringsoperatie zijn afgerond.

Beeld afp

Minister Dijsselbloem lijkt de geesten rijp te maken voor een staatsdeelneming in AirFrance-KLM. Waar het kabinet voorheen erg afhoudend was over een investering in de geplaagde Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij, klinkt Dijsselbloem plots veel toeschietelijker. Als het bedrijf kosten reduceert en een deal sluit met de vakbonden, is het denkbaar dat de staat tijdelijk ook aandeelhouder zal zijn van moedermaatschappij Air France-KLM. Deze trendbreuk vraagt om politiek debat. Het kabinet zal in overleg met de Tweede Kamer moeten vaststellen of en, zo ja, onder welke voorwaarden een investering in de luchtvaartmaatschappij zinvol is.

De Nederlandse staat hield zich sinds de jaren negentig afzijdig als aandeelhouder van grote bedrijven. Staatsdeelnemingen als KPN en DSM werden afgestoten, de vrije markt was het leidende principe. In deze opstelling is door schade en schande gestaag verandering gekomen. Als een netwerk of nutsvoorziening in het geding is (stroom, treinen, water) wil de overheid aandeelhouder blijven. Ook als bedrijven met zo'n maatschappelijke functie in problemen komen, treedt de overheid op als redder in nood. Zo kocht de staat aandelen KPN tijdens de internetcrisis en redde hij ABN Amro en SNS Reaal na de kredietcrisis.

Dijsselbloem zoekt nu nadrukkelijk de vergelijking met deze reddingsoperaties. Voorheen circuleerde vooral het argument dat de Nederlandse overheid moest opboksen tegen de Franse belangen en daarom maar aandeelhouder moest worden. Nu benadrukt Dijsselbloem vooral het strategische belang van de luchtvaart. Een tijdelijke redding van KLM is acceptabel als daarmee de luchtvaartfunctie van Schiphol wordt gered.

Deze denkwijze is verstandig, maar vraagt wel om heldere afspraken en strikte randvoorwaarden. Air France-KLM staat er financieel zwak voor. Voordat de staat geld steekt in zo'n bedrijf, moet de ingezette saneringsoperatie zijn afgerond. Ook Franse werknemers moeten accepteren dat hun arbeidsvoorwaarden worden versoberd. De overheid moet ook uitkijken dat ze in haar rol als toezichthouder de KLM gaat bevoordelen boven andere luchtvaartmaatschappijen. Alleen dan kan de staat aandeelhouder worden om het netwerk van de luchtvaart te behouden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden