Nieuws elektrische auto's

Is het feestje nu ook voorbij voor de elektrische auto? Verkoop wereldwijd voor het eerst gedaald

Elektrische auto’s geparkeerd in Hangzhou, China. Beeld Getty Images

Dat de auto-industrie in de problemen zit, is geen nieuws: handelsoorlogen, Brexitdreiging en economische tegenwind hebben een eind gemaakt aan een feest dat twee decennia heeft geduurd. Bijna overal zijn de autoverkopen ingestort. Zelfs de verkopen van elektrische auto’s zijn in juli plotseling gedaald, waar de groeicijfers tot nu toe geregeld boven de 50 procent lagen.

In juli reden 14 procent minder e-auto's de showroom uit, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Bernstein. Voornaamste reden: China. Het land met ’s werelds grootste markt voor die auto’s zag de verkopen instorten nadat de regering het mes had gezet in subsidieregelingen voor zogenoemde new energy vehicles, waartoe trouwens ook waterstofauto’s en plug-inhybrides behoren.

De kentering komt niet helemaal onverwacht, de signalen dat de verkoop van e-auto's in China afvlakt, kwamen al eerder. Relatief gezien doen e-auto's het in China nog steeds goed. De totale automarkt verkeert er al ruim een jaar in mineur, iets wat sinds de eeuwwisseling niet is voorgekomen. Schrale troost: ondanks de dip zal de totale toename van het aantal e-auto’s in heel 2019 hoger liggen dan het jaar ervoor, verwachten de marktvorsers van Bernstein.

Niettemin is de afname zorgwekkend voor de grote concerns als Volkswagen en Tesla. In China wordt ongeveer de helft van alle e-auto’s verkocht en het land is een belangrijke afzetmarkt. De daling moet VW, dat in Europa is begonnen aan een grootschalige ombouw van fabrieken van fossiele naar elektrische aandrijving, flink schrik hebben aangejaagd. Ook Tesla, dat momenteel een fabriek bouwt in China, zal de kentering met lede ogen bezien.

Bernstein verwacht dat de neergang tijdelijk is. De vraag naar e-auto’s zal uiteindelijk ook in China aantrekken, alleen al omdat het land steeds strengere eisen stelt aan de uitstoot van auto’s. Hetzelfde geldt voor Europa, waar de verkopen van e-auto's ook nu nog groeien. Ook in Nederland verkopen e-auto's nog altijd goed, hoewel ook hier de belastingvoordelen minder groot worden. Zeker vergeleken met de totale automarkt, die afgelopen augustus met maar liefst 16 procent kromp. 

De malaise in de Duitse auto-industrie laat zich ook voelen in Nederland. Toeleveranciers kijken inmiddels noodgedwongen uit naar andere afzetmarkten.

Grote autoconcerns zoeken elkaar op voor samenwerking. Staat de auto-industrie aan de vooravond van een consolidatieslag? Vier redenen waarom ‘frenemies’ elkaar omarmen. En twee redenen waarom al die mooie fusieplannen wellicht ­gedoemd zijn te mislukken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden