Is het echt zo verslavend om in een Porsche te rijden?

Klopt dit wel?

Sportwagens. Ze hebben geen noemenswaardige achterbank en wekken daarnaast de indruk dat de eigenaar wellicht ergens iets compenseert. Daar moet toch wat tegenover staan, wil je er honderdduizenden euro's aan uitgeven. Uit nieuw onderzoek blijkt precies wat dat is, melden de kranten Metro en Het Financieele Dagblad en maandblad Playboy recentelijk: een sportauto zoals Porsche is net zo verslavend als seks, alcohol en chocolade.

De Porsche 718 Boxster S, tijdens de presentatie in New York op 23 maart 2016. Beeld reuters

Ze verwijzen voor die conclusie naar nieuw hersenonderzoek van Neurensics, een marketingbureau dat onder het mom van neuro-wetenschap uitzoekt waarvan consumenten watertanden. Mede-eigenaar is Victor Lamme, hoog-leraar cognitieve neurowetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Die zegt in het Porsche-filmpje zelfs letterlijk: 'Porsche kan potentieel een verslavende prikkel zijn.'

Is dat een zuiver wetenschappelijke conclusie? Dat is maar de vraag, want het zal niet de eerste keer zijn dat een huwelijk tussen wetenschap en commercie vooral in het voordeel van de commercie uitpakt. Gelukkig heeft Porsche het onderzoeksverslag van Neurensics online gezet.

Opvallend: uit de hersenscans die Lamme van 21 Porscherijders maakte, wordt niet duidelijk of het automerk ook maar iets met verslaving te maken heeft. Dat bevestigt Peter Hagoort desgevraagd, die, net als Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschappen is, maar dan aan het Donders Instituut in Nijmegen. Hooguit valt op de scans te zien dat de Porsche-rijders vooral hun eigen automerk begeren.

Geen controlegroep

Dat is een nietszeggend resultaat, want zonder proefpersonen die zelf geen Porsche hebben - een controlegroep dus - weet niemand of deze begeerte een direct gevolg is van het merk Porsche of zich alleen voordoet bij mensen die al een Porsche hebben gekocht. Ook blijft het volgens Hagoort gissen of de belonende prikkel uniek is voor Porsche: 'Misschien zie je hetzelfde bij BMW-rijders die naar BMW's kijken of duivenmelkers die naar duiven kijken.'

Victor Lamme is het met Hagoort eens, zegt hij desgevraagd. Wie weet waren de resultaten hetzelfde geweest met duivenmelkers. In hoeverre is dat dan nog verslavend te noemen? Van de media-uitingen die alcohol- en seksverslavingen gelijkstellen aan Porsche, neemt Lamme afstand. Hij blijft er echter bij dat Porsche een verslavende prikkel kán zijn. Duivenmelken ook, meent hij; daarvoor verwijst hij naar de Facebookpagina Pigeon Addict.

Tsja. Zo kan alles verslavend zijn. Hersenscans en neurobeloften ten spijt: dit is meer reclame dan wetenschap.

Oordeel: onzin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.