Satire

IS gaat tij keren met nieuw logo

Het is crisis bij IS: Mosul is gevallen, Raqqa omsingeld. De terreurbeweging ziet nog maar één uitweg: een nieuwe communicatiestrategie, om de sterke identiteit met gepaste trots en vol zelfvertrouwen uit te dragen.

Het nieuwe IS-logo.

'Wij geloven dat onze boodschap van genocide en onverdraagzaamheid in 2017 meer dan ooit relevant is', aldus IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi. 'Maar vandaag de dag denkt het publiek bij de naam 'IS' al snel aan 'nederlaag' of 'ondergang'. Dat is jammer. Kennelijk hebben we onze boodschap de afgelopen tijd niet duidelijk genoeg weten te communiceren. Mensen moeten weer positieve associaties krijgen bij het merk IS.'

De mogelijk overleden IS-leider heeft een communicatieadviseur in de arm genomen die de consistentie van de huisstijl streng zal bewaken. 'In het nieuwe logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding van de factoren etnische zuiveringen op historische schaal, systematische moord, het vervolgen van minderheden en aanverwante oorlogsmisdaden', aldus senior brand manager Søren McMillan. 'De kleuren zwart en wit blijven natuurlijk behouden, die verwijzen naar de wie-niet-voor-ons-is-moet-dood-mentaliteit waarmee het publiek is vertrouwd geraakt. Deze sterke visuele identiteit drukt uit dat IS een organisatie is die met beide benen in het verleden staat, maar tegelijk met een schuin oog naar de toekomst kijkt.'

De nieuwe huisstijl, die het herboren imago van IS bestempelt, is inmiddels feestelijk onthuld. Het beeldmerk is tijdens een marketingcampagne op grote schaal verspreid door middel van balpennen, briefpapier, koffiemokken, zwaardgrepen en muismatten.

McMillan: 'Met dit kekke promotiemateriaal kunnen alle partners en terdoodveroordeelden zo snel mogelijk wennen aan de frisse en zelfverzekerde uitstraling.'

Al-Baghdadi: 'Sommigen hebben het over de ineenstorting van het kalifaat, wij spreken liever van een uitdaging.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden