Is even wennen: Betuwe-enthousiasme

Dat ze dat nog mogen meemaken op het Projectbureau Betuweroute in Utrecht: enig enthousiasme over de Betuwelijn die ze aan het bouwen zijn....

Van onze verslaggever Broer Scholtens

Het is goederenvervoerder Railion. Die zit met de handen in het haar. De massagoederentransporteur, goed voor meer dan 70 procent van het railvervoer door Nederland, heeft behoefte aan meer rails. Het goederentransport naar met name Duitsland groeit als kool. Railion moet contracten laten lopen omdat er onvoldoende spoorcapaciteit is om de goederen te vervoeren.

Het Nederlandse spoornet kampt met capaciteitsproblemen. 'In de spits, 's morgens en 's avonds, kunnen er bijna geen goederentreinen rijden', klaagt Railion-directeur Carel Robesson. 'Het is dan te druk met personentreinen. We missen zo minstens vier uur productie per dag. Die uren staan treinen en locomotieven onbenut, terwijl er wel geld in is geesteerd.'

Het goederentransport met name vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland groeit explosief. Het betreft steenkool, staal, ijzererts en auto's. Importkolen concurreren bijvoorbeeld steeds meer met Duitse bruinkool. 'De groei hierin zet zich nog zeker enkele jaren voort', verwacht Robesson. Volgens de directeur is de Rotterdamse haven vorig jaar een mega-loscontract van twee miljoen ton steenkool misgelopen vanwege capaciteitsproblemen op het spoor. Dat contract is naar Antwerpen gegaan.

Hoe eerder die Betuweroute in gebruik komt, des te sneller capaciteitsproblemen het hoofd te bieden zijn. De railtransporteur is er klaar voor. Zo rijdt Railion al proefritten met twee nieuwe Betuwe-locs. Verlopen die proeven succesvol dan zullen op korte termijn nog twintig andere bestelde locs worden afgeleverd.

De eerste goederentreinen moeten vanaf januari 2007 over de Betuwelijn rijden. 'We gaan nu kijken of dat eerder kan', zegt ProRail, dat vanaf 2007 de lijn gaat exploiteren. ProRail beheert het Nederlandse spoornet. 'In de tweede helft van 2006 begint het proefrijden op de Betuwelijn. Misschien zijn er mogelijkheden in die testperiode?'

ProRail is verheugd over het verzoek van Railion. 'Het is het ultieme bewijs dat er grote behoefte is aan een Betuwelijn', aldus een woordvoerder. Een aantal routes in het spoornet heeft te kampen met capaciteitsproblemen, bijvoorbeeld die naar Emmerich en Venlo. 'Dat zijn lijnen waarop goederentreinen bovendien vaak moet stoppen', aldus ProRail.

Ook de bouwer van de goederenlijn reageert enthousiast. 'Fantastisch dat de grootste vervoerder van Nederland zit te springen om railcapaciteit', zegt een woordvoerder van het Projectbureau Betuweroute. Dat enthousiasme levert echter geen daden op. 'Nee, eerder in gebruik nemen van de lijn gaat niet, ook niet van de sporen. En in die testperiode vanaf juli 2006 zit geen ruimte. Die hebben we hard nodig om te testen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden