Is een opvoedkamp in Heesch een idee?

De ingezonden lezersbrieven van woensdag 20 januari.

Demonstratie in Heesch tegen de komst van een asielzoekerscentrum. Beeld anp

Brief van de dag: Inwoners van Heesch zijn verwend

Meneer Van Grinsven uit Heesch is bang dat asielzoekers schurft en tb meebrengen. Een vrouw met een kindje, zeg maar 'echte vluchtelingen', zou hij wel willen helpen. Maar niet al die 'kerels met besneden lullen'.

Eergisteren reed ik nog - als vrijwilliger - een aantal Syrische vluchtelingen van de Koepelgevangenis die omgetoverd is tot AZC in Arnhem, naar een lezing op de universiteit van Nijmegen. We kwamen - in gesprek in de auto - tot de conclusie dat mensen die in Nederland zijn geboren onvoorstelbaar veel geluk hebben gehad. Bij het lezen van de woorden van meneer Van Grinsven ben ik daar opeens niet meer zo zeker van. Vooral niet als hij ook nog beweert dat 'half Libanon maar in hun zandbak moet blijven'. Een oud-idee van premier Lubbers, het inrichten van opvoedkampen, flitst door mijn hoofd. Een aantal inwoners van het uiterst verwende dorp Heesch zou daar wat mij betreft per direct kunnen worden opgenomen. Wat een treurig gedachtengoed heerst daar! Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Verwende dommigheid echter niet.

Feite Hofman, Arnhem

Statistiek

Het moge duidelijk zijn dat Arnold Grunberg (Voetnoot, 19 januari) niet de aangewezen persoon is statistieken deskundig te interpreteren.

Hij waagt een voorzichtige conclusie te trekken door massale verkrachting te verbinden aan het Rode leger, en andere geallieerde legers.

Wat hij vergeet is dat in oorlogstijd volledige anarchie heerst en een soldaat met een geweer absolute macht heeft over burgers die zich niet kunnen verdedigen.

Dit kan leiden tot massale roof, moord en verkrachting.

Volgens mij heerst er geen anarchie in Duitsland en hadden de mannen in Keulen geen oorlogswapens.

Ad van Nederpelt, Utrecht

Betsy Udink

P. Theeuwes wijst ons terecht op Achter Mekka (1990) van Betsy Udink (O&D, 18 januari). Wie hier door geboeid is geraakt leze ook Allah & Eva (2006) van haar. Een ontnuchterend relaas over het Land van de Zuiveren, de islamitische heilstaat Pakistan.

Het is een aaneenschakeling van gruwelverhalen die het bevattingsvermogen te boven gaan. Je kunt het ook lezen als een waarschuwing voor acceptatie van elementen uit islamitische culturen in westerse landen.

Udink heeft dertig jaar met tussenpozen doorgebracht in islamitische landen, zij heeft dus recht van spreken.

Pieter Markus, Geldrop

Oerwoudgeluiden

Willem Kuiper denkt dat het helpt om de tegenpartij een strafschop te geven bij het maken van oerwoudgeluiden (Geachte redactie, 19 januari).

Het gevolg zal zijn dat supporters oerwoudgeluiden gaan maken bij hun eigen spelers en zo een strafschop versieren. Dat gaat niet werken. Spelen zonder publiek dan? Of deze wedstrijden negeren bij Studio Sport?

Gaat allemaal niet werken zolang deze supporters zelf het oerwoud niet ontgroeid zijn.

Ate Vegter, Monnickendam

Pistachenoten

Het artikel over de uitdroging van de woestijn in Iran en de vergaande gevolgen voor de pistachenoten (Ten eerste, 19 januari) toont wederom aan, dat een cruciale cirkel doorbroken is. We stoken als wereld op grote schaal oude energie in de vorm van olie, gas en kolen op. Dat levert opwarming en CO2-uitstoot, die daarmee de verwarming van de aarde versterkt. Dat leidt tot het smelten van de poolkappen en de stijging van de zeespiegel. Dat water zou je moeten ontzilten en de woestijn inpompen. De planten, die daarmee kunnen groeien - waaronder pistachenoten - nemen ook CO2 uit de lucht, waarmee de opwarming van de aarde wordt afgeremd.

Hylke ten Cate, Haarlem

Hangende varkens

De 'eeuwenoude volkstraditie' waar cultuurhistoricus Rooijakkers het over heeft ('Laat ze in hun zandbak blijven', Ten eerste, 19 januari), sluit aan bij het vergeten antisemitische beeld Judensau: joden die aan de tepels zuigen van een zeug. Dit beeld is in de 13de eeuw in Europa ontstaan in een tijd dat joden als bedreigende vreemdelingen werden gezien.

Het varken, volgens de joodse religie een onrein dier, werd als icoon gebruikt om joden tot beesten te verlagen, te vernederen en buiten de maatschappij te plaatsen. Ook binnen de islamitische religie mogen varkens niet gegeten worden.

De Brabantse traditie mag al lange tijd bestaan, maar als we kijken naar de oorsprong ervan kunnen we ons de vraag stellen: Hoe onschuldig is deze volkstraditie?

Laten we ons in het asielzoekersdebat alsjeblieft niet verlagen tot dit soort middeleeuwse praktijken.

Désirée Kroep, student geschiedenis, Amsterdam

Stadsjagers

Van stadsjagers had ik nog nooit gehoord. Wel van stropers, want dat zijn het.

Gijsje van Bentum van de Stichting Vier Voeters (O&D, 19 januari) is slecht op de hoogte; er wordt door jagers al jaren lang niet meer met lood geschoten, maar met staal. Lood is om begrijpelijke redenen streng verboden. Wie dat doet, is zijn wapen kwijt.

Klaas Westra, Spijk

Muizen in Friesland

Friesland moet de weilanden intensief gaan onderzoeken om een nieuwe muizenplaag voor te zijn.

Misschien is het tevens handig wanneer Friese boeren en jagers voortaan afzien van een schot hagel door ieder roofvogelnest wat ze tegenkomen. Er is geen provincie waar zoveel roofvogels afgeslacht zijn wegens vermeende schade als juist in Friesland.

Bert Dieter, Den Haag

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden