Is de V90 net zo onvergetelijk als de V70?

De V70, 20 jaar oud, is af. Daar moet je niets meer aan veranderen. Dus komt Volvo met de V90. Gaat die net zo onvergetelijk worden?

null Beeld anp
Beeld anp

Misschien lijkt het niet zo, maar Volvo is een behoudend merk (voor behoudende automobilisten, maar dat horen ze liever niet in Zweden). Natuurlijk loopt het merk van oudsher voorop in innovatieve technologie (veiligheid!), maar neem de V70, dat is toch een prachtig monument dat al twintig jaar bijna onveranderd rondrijdt.

Maar hoe conservatief ook, Volvo is bezig zijn hele gamma (jargon voor de hele verzameling) te verversen. En kenmerkend voor wat trending is, begon het Chinees-Zweedse merk met de SUV's en niet met de good old stationcars. De XC90 rijdt al een tijdje over 's heren wegen, nu is de V70 aan de beurt om te worden opgevolgd door de (S en) V90.

Exit monument derhalve. Is dat jammer? Voor menig Volvorijder ongetwijfeld. De V70 is een auto die geheel en al af is. Klaar. Twintig jaar aan gesleuteld, verbeterd. Uitstekend. Niets meer aan doen. De afscheidsserie die Blik reed, de V70 Polar u kunt 'm nog bestellen is een heerlijk blik. Rijdt zoals je denkt dat een Volvo rijdt: degelijk, soepel, soeverein, veilig (de beste adaptive cruise control die Blik tot nu toe uitprobeerde), geen gekkigheden, voldoende vermogen (190 pk) en toch niet overdreven dorstig (wij haalden een keurige 1 op 14). En groot, man man man, wat is-ie groot. Je zit achterin vorstelijk en ook voor de bagage is er Zweeds veel ruimte. Neem er voor een dikke 1.000 euro de Harman Kardon-audiolijn bij en in de stille cabine rijd je in vol genot linea recta naar de Noordkaap.

Gereden

Volvo V70 T4 Polar+ Geartronic
Prijs € 53.110 (vanafprijs V70 €39.995)
Motor 6-traps automaat, viercilinder, 190 pk
Verbruik test: 1 op 14 / opgave: 1 op16

Niets op aan te merken dus, deze ultieme V70? Nou, het zonnescherm onder het open dak moet, zo jaren nul, met de hand open en dicht worden gedaan. En de navigatie is wat uit de tijd (en traag: je bent al bijna de hoek om na het bevel 'rechtsaf slaan', als de stem heel relaxt vervolgt: 'na 200 meter'). Die navigatie kan bovendien niet worden bediend met een touchscreen, zoals het hele middenconsole van de V70 nog bestaat uit een fors knoppenpaneel. Niks mis mee, maar voor wie veel nieuwe auto's berijdt, voelt het ouderwets aan. Vond ook Volvo zelf, want een van de grootste vernieuwingen in de V90 is... het aanraakscherm.

Het belangrijkste argument waarom het tóch goed is dat de V70 ten grave wordt gedragen: het design. Zoals de auto rijtechnisch af was, is het design op. In de drie generaties die de V70 heeft gekend, is de hoekigheid stilaan vervangen door rondere vormen, zonder dat het basisontwerp veranderde. Dat botst. En die achterlichten, dat kan echt niet meer. De fraaie ranke den op de eerste V70 is een meerstammig monster geworden op deze slotakte. Vergelijk dat met de harmonische kont van de nieuwe V90 en je ziet waarom het mooi is geweest met de V70.

Volvo V90

Het is even eng, maar al na enkele kilometers snelweg groeit het vertrouwen dat-ie het echt grotendeels alleen af kan. De auto blijft zonder menselijke tussenkomst keurig tussen de lijnen, remt voor langzamere voorliggers en trekt weer op als die verdwenen zijn. En zo heb je na een reis van tweeënhalf uur eigenlijk nauwelijks het idee dat je bezig bent geweest met autorijden.

Gereden

Volvo V90 T5 Geartronic Inscription
Prijs € 77.640 (vanafprijs V90 € 45.995)
Motor 8-traps automaat, viercilinder, 254 pk
Verbruik test: 1 op 11 / opgave 1 op 14

Nee, een echt autonoom rijdende auto is de V90 niet en dat pretendeert Volvo ook geenszins. Het systeem heet niet voor niets Pilot Assist, een hulpje voor de bestuurder dus. Het werkt tot een snelheid van 130 kilometer per uur, alleen als er witte strepen op het wegdek zijn en de bochten niet al te scherp worden. Van rijbaan wisselen en een afslag nemen moet je zelf doen.

En je moet bij de les blijven. Even je mail checken of een appje versturen kun je hooguit in de file, als je het optrekken en remmen veilig aan de auto kunt overlaten. Op snelheid met losse handen rijden wordt om de 10 seconden bestraft met een streng 'sturen' op het dashboard en de (optionele) head-updisplay. Doe je dat niet, dan klinkt er even later een beschaafd geluidssignaal en schakelt het systeem zichzelf uit. Na de eerste waarschuwing even het stuur vastpakken of zelfs een tikje ertegen met je been is voldoende om het hulpje weer aan het werk te zetten.

Maar er is meer dat het rijden in de V90 tot een waar genoegen maakt. Gezeten in uitstekende stoelen zoef je in alle rust voort. Motorgeluid is, behalve bij fors accelereren, vrijwel afwezig en ook wind en banden zijn nauwelijks hoorbaar. Hobbels worden moeiteloos gladgestreken.

Het testexemplaar, een T5, was uitgerust met een 254 pk sterke viercilinder-benzinemotor gekoppeld aan een achttraps automaat die je desnoods in 7 seconden naar de 100 sleurt. Er is een standje 'dynamic' voor wat scherpere reacties. Wat Blik betreft overbodig; ewn V90 doet niet aan stoplichtsprintjes of bochtensmijterij. Beneden zijn waardigheid.

Ook het interieur straalt rust uit. Minimalistisch bijna met hier en daar prachtig echt hout. En heel licht, vooral met het grote panoramadak dat ook nog deels open kan (ja, nu wel met een elektrisch te bedienen zonnescherm). Verder een fraai geheel digitaal dashboard, naar wens in te stellen met allerlei soorten informatie. En natuurlijk dat enorme, rechtop staande touchscreen waarmee vrijwel alle functies te bedienen zijn. Waar dat nog weleens een, zeker tijdens het rijden, niet bepaald handige zoektocht door de menu's kan opleveren, is Volvo erin geslaagd de structuur logisch en intuïtief te maken. En voor wie de stilte wil doorbreken, is er de geweldige geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins, een optie die overigens wel 3.650 euro kost.

Ook aan de buitenkant deugt de V90. Met een lengte van 4,96 meter, 12 centimeter meer dan zijn voorganger V70, is het een imposante auto, zonder protserig te worden en niet zo 'opzij-want-ik-heb-de-grootste-achtig' als de eerder gelanceerde nieuwe SUV, de XC90. De toegenomen lengte komt overigens vooral ten goede aan de achterpassagiers, die over een riante beenruimte beschikken. De bagageruimte is zelfs kleiner dan die van de V70. Geslachtofferd aan het design, want de achterruit die decennialang fier rechtop heeft gestaan, loopt nu schuin af. Maar er is nog steeds ruimte genoeg en als de leuningen van de achterbank met een druk op de knop plat zijn gelegd, kan er nog flink worden ingeslagen bij IKEA.

Volvo wil zich met zijn nieuwe modellen nadrukkelijk in het zogeheten premium-segment begeven en dat lijkt met de V90 zeker gelukt. De auto kan zich op veel punten meten met concurrenten als de Audi A6, de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse. Die zijn bovendien fors duurder, zekers als je nog wat opties aanvinkt die bij de Volvo standaard zijn.

Helemaal niks te klagen dus? Nou, zuinig is de V90 niet te noemen. Dat de opgegeven 1 op 14 niet werd gehaald, zal geen verbazing wekken, maar bij Blik bleef het verbruik steken op een krappe 1 op 11. En dat terwijl de ruim 600testkilometers zich grotendeels afspeelden op de snelweg waarbij de auto dus vooral zichzelf reed. Gelukkig wordt de V90 ook met minder krachtige benzinemotoren geleverd dan die in de test-T5 en er zijn ook diesels. Een hybride zit in de pijplijn.

Exit monument, staat op de pagina hiernaast geschreven over de V70. Wat Blik betreft is de V90 een meer dan waardige opvolger met de potentie ook zo'n monument te worden. Als u zelf wilt oordelen: hij staat vanaf volgende maand in de showrooms.

null Beeld
Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden