Reportage

Is de opdringerige taxichauffeur op Schiphol verleden tijd?

Ferme taal van de autoriteiten: bij Schiphol moet het afgelopen zijn met zichzelf ongewenst opdringende taxichauffeurs, anders volgen er forse boetes. De vraag is even wat de rechter daarvan vindt.

Officiële taxi's bij Schiphol. Vanaf maandag zou het 'ronselen' door taxichauffeurs buiten deze standplaats om harder worden aangepakt.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Is dit het laatste weekend geweest waarin taxironselaars actief zijn op Schiphol, nu ze vanaf deze week een forse boete riskeren? Ja, zegt de gemeente Haarlemmermeer, we gaan beginnen met onze strenge aanpak. Maar de twee taxiaanbieders bij een van de uitgangen van Schiphol zeggen zaterdagmiddag dat ze dat nog moeten zien. 'De rechter gaat ons donderdag gelijk geven, wacht maar af.'

'Taxi, taxi', roepen de twee mannen naar een Koreaans echtpaar van in de dertig dat, net uit de draaideuren van Schiphol, de eerste teug Nederlandse buitenlucht inademt. Als de Koreanen hun pas inhouden om in gesprek te gaan met de man met een taxilabel om zijn hals, komen twee beveiligers in een fluorescerend geel hesje aangesneld. Ze duwen de toeristen een blauwe flyer in de hand en zeggen dat ze beter niet met ongewenste taxiaanbieders in zee kunnen gaan.

Het Koreaanse echtpaar kijkt verbouwereerd, maar loopt dan gedwee mee met de gele hesjes naar de officiële taxistandplaats van de luchthaven.

Zo wil de luchthaven het niet langer. 'Dit is heel vervelend voor Schiphol. Het levert ons imagoschade op', zegt een woordvoerder. 'Wij willen dat onze passagiers op een prettige manier aankomen in Nederland. Het gedrag van deze ongewenste taxichauffeurs geeft een gevoel van onveiligheid. Zij vragen heel veel geld voor een rit naar Amsterdam.'

De man met het taxilabel om zijn hals zucht geïrriteerd. 'Ik ben geen taxironselaar, ik ben een eerlijke taxiaanbieder met een taxivergunning. Maar ik heb geen zin om elke maand honderden euro's te betalen aan Schiphol om hier te staan', zegt de 30-jarige taxichauffeur - zijn naam wil hij niet zeggen. Zijn 51-jarige collega knikt. 'Omdat wij geen contributie betalen aan Schiphol, kunnen wij mensen juist veel goedkoper vervoeren dan die taxi's op die standplaats', zegt hij. 'En daarom worden wij telkens weggestuurd.'

Een jong gezin neemt een taxi vanaf de officiële taxistandplaats op Schiphol.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Burgemeester Theo Weterings van de gemeente Haarlemmermeer spreekt van schending van de openbare orde en overlast van taxironselaars bij Schiphol. Met een aanpassing van de Algemeen Plaatselijke Verordening verbiedt hij vanaf vandaag het aanbieden van taxidiensten in het gebied. Een eerste overtreding kost 350 euro, daarna kan de boete oplopen tot 1.500 euro. Ook riskeren taxichauffeurs een verblijfsontzegging en kan hun voertuig in beslag worden genomen.

'Ik doe mijn uiterste best om de taxioverlast op Schiphol te bestrijden', zegt Wetering. 'In samenwerking met Schiphol, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Amsterdam willen we dit probleem structureel oplossen.'

'Dat boetesysteem is niet van kracht, tot de rechter heeft gesproken', zegt Oussama Alaoui-Mdaghri, woordvoerder van de ongeveer 140 'taxironselaars' die 24 uur per dag actief zijn op de luchthaven. Komende donderdag dient het kort geding dat zij hebben aangespannen tegen de gemeente Haarlemmermeer.

'Ze kunnen ons niet verbieden op Schiphol te staan', vindt hij. 'Wij zijn ondernemers en willen ons geld verdienen, we willen geen mensen lastig vallen. We gedragen ons niet agressief en lichten geen klanten op, zoals wordt beweerd. Wij weigeren alleen om die honderden euro's per maand aan Schiphol te betalen en een dure Tesla aan te schaffen.'

De woordvoerder van Schiphol bevestigt dat de uitspraak van het kort geding donderdag bepalend zal zijn of de gewenste hardere aanpak van de taxironselaars doorgaat. Over de precieze voorwaarden voor chauffeurs om een concessie te verwerven, en of die prijzen aan de hoge kant zouden zijn zoals sommigen zeggen, wil ze niet ingaan.

'Schiphol is gewoon de leukste plek om te werken voor een taxichauffeur', zegt Alaoui-Madaghri. 'Als het je niet zo moeilijk wordt gemaakt, zijn hier voor iedereen genoeg klanten.' Dat de strijd om de luchthaven zo oploopt, komt omdat de spoeling voor de taxichauffeurs de laatste jaren dunner is geworden. Vanaf Schiphol nemen reizigers jaarlijks 750 duizend keer een officieel geregistreerde taxi. Op veel andere locaties in vooral de grote steden neemt het aantal klanten juist af, terwijl het aantal taxi's is gegroeid sinds de markt in 2000 is vrijgegeven.

Op de officiële Schipholstandplaats, die streng wordt gereguleerd door beveiligers, rijden de taxi's intussen flink door. 'Goed dat die idioten bij die deuren nu eindelijk worden aangepakt', zegt een chauffeur van een van de taxibedrijven die de commissie aan Schiphol betaalt. Meer wil hij niet zeggen, ook zijn naam wil hij niet kwijt. 'Dat mag niet van mijn werkgever.'

Opvallend is dat vooral de jonge reizigers zich nauwelijks lijken te storen aan de taxiaanbieders bij de uitgangen van Schiphol. 'Ze waren niet opdringerig toen we doorliepen', zeggen twee twintigers uit Berlijn met een rugzak. Alex (23) uit Malta staat intussen met zijn vriendengroepje ontspannen op het plein voor Schiphol. Zo bijzonder is het niet, vindt hij, dat er bij de uitgang van een luchthaven mannen staan die 'taxi, taxi' naar je roepen. 'Zo gaat het in Malta ook. En volgens mij op nog wel meer plekken in de wereld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden