Is de internetzeepbel weer terug?

Facebook legt 1 miljard dollar neer voor een bedrijfje dat weer een grauwsluier over foto's legt

Of er nog niet genoeg crises zijn, steekt ook de internetzeepbel van 2000 weer de kop op. Facebook legt 1 miljard dollar op tafel voor Instagram, een bedrijf met evenveel werknemers als een grote bakkerswinkel. Maar in tegenstelling tot een bakkerszaak maakt het bedrijf nauwelijks omzet, laat staan winst.


Facebook creëert wel twaalf multimiljonairs waarbij volgens een Britse krant ook een Nederlandse jongen uit Maastricht schijnt te zitten, die heel toevallig enkele maanden geleden als software-engineer in dienst trad en nu solliciteert naar een plekje in de Quote 500.


Maar het grootste bedrag gaat naar de twee studenten van de Stanford University in San Francisco die het bedrijf achttien maanden geleden oprichtten. Kevin Systrom (26) strijkt met een belang van 40 procent 400 miljoen dollar op, en Mike Krieger met een belang van 10 procent 100 miljoen dollar.


In de afgelopen dagen is al vaak de vraag opgeworpen of Facebook helemaal gek is geworden, net zoals veel ondernemers en beleggers dat waren in 2000 toen ze blindelings hun geld stortten in start-ups die dotcom achter hun naam hadden staan en gouden bergen beloofden.


Instagram heeft tenminste nog een foto-applicatie ontwikkeld die als app al door 30 miljoen mensen op de iPhone of iPad is gedown- load. Hiermee kunnen digitaal gemaakte foto's met een filter worden bewerkt tot analoge foto's, zoals die vroeger met de Polaroid en Kodak werden gemaakt. Hoewel die twee bedrijven inmiddels failliet zijn en de app gratis is, ziet Facebook er een versterking in van het bedrijf dat zelf volgende maand de grote beursgang wacht.


Onduidelijk is waarom iedereen ineens een grauwsluier over een heldere foto wil. Misschien is het slechts een hype van een nieuwe generatie die door een 'vroeger-was-alles-beter-indoctrinatie' nostalgie naar de jaren zestig is gaan koesteren en geïnspireerd door vintagefoto's zich misschien ook een vintage-uiterlijk aanmeten en de Everly Brothers gaan downloaden. Facebook moet goede sociologen in dienst hebben om daarvoor 1 miljard dollar uit te trekken.


Voorlopig proberen analisten de overname te vergoelijken door erop te wijzen dat het uitwisselen van foto's via internet zo'n grote vlucht heeft genomen dat Instagram zelf een concurrent van Facebook is geworden. Dat kan een verklaring zijn voor de hoogte van het overnamebedrag. Maar als Facebook elke nieuwkomer op de markt voor sociale media wil inlijven, zullen concurrenten zich in rijen van tien gaan melden.


Misschien is het aandeel Facebook toch niet zo'n verstandige belegging.


Reageren? p.dewaard@Volkskrant.NL


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden