Is de AutoRAI nog wel van deze tijd?

De auto's glimmen, de meisjes zijn sexy en in de racehal driften giftig gillende Lamborghini's Gallardo rondjes over het beton. Na vier jaar te zijn weggeweest - vanwege de crisis ging de beurs in 2013 niet door - is de AutoRAI terug. Bijna vijftig merken staan er, met vijfhonderd auto's op de beursvloer, van de kleine Smart tot de exotische Porsche 918 Spyder. De hallen ruiken naar uitlaatgassen, verbrand rubber en vooral naar nieuwe auto. Alles is weer als vanouds.

Premier Mark Rutte spreekt op de AutoRAI, tijdens de officiële opening. Beeld anp
Premier Mark Rutte spreekt op de AutoRAI, tijdens de officiële opening.Beeld anp

Tenminste, voor wie door zijn oogharen het glimmend chroom aanschouwt. Want de Nederlandse autobranche verkeert nog altijd in mineur. Vorig jaar werden 387 duizend nieuwe auto's verkocht, slechts een handjevol meer dan in het crisisjaar 2009 en flink minder dan het half miljoen dat de branche gewend is. Achter de dalende verkopen schuilt een tweede drama: particulieren kopen minder vaak een nieuwe auto en als ze dat al doen is het vaker een kleintje. Die zijn zuinig en goedkoper, maar er wordt minder aan verdiend. En de consument koopt er minder: acht jaar geleden werden 215 duizend auto's privé aangeschaft, vorig jaar nog maar 141 duizend. De trend lijkt zich te versterken: jongeren zijn steeds minder geïnteresseerd in een eigen auto.

De kille cijfers roepen de vraag op of een autobeurs nog wel van deze tijd is. Waar vroeger vader met zijn gezin de AutoRAI bezocht om alle potentiële auto's van zijn keuze te kunnen bekijken, gebruikt hij tegenwoordig het internet om zijn volgende auto te vinden. Of hij mag uit een beperkt lijstje van de leasemaatschappij zijn keuze maken. Steeds meer auto's worden uit de folder aangevinkt, ongezien gekocht. Volkswagen verkocht bijvoorbeeld al zeshonderd Passats GTE zonder dat een van de klanten de auto ook maar had gezien. De reden: deze Passat is een plug-inhybride, een stekkerauto met maar 7 procent bijtelling. Dat betekent veel auto voor een laag bedrag per maand. Zo'n auto verkoopt ongezien.

Autoverkopers zien hierdoor minder klanten in hun showroom. Ook in de garage komt de automobilist minder vaak. Dankzij technologische vooruitgang en de hebben auto's minder vaak een beurt nodig, zeker als ze elektrisch zijn. Daarnaast wordt telematica belangrijker in het 'klantcontact'. Auto's van Tesla staan bij voorbeeld constant in verbinding met internet, waardoor updates 's nachts automatisch doorgevoerd kunnen worden. Tesla beschouwt auto's als rijdende computers, die je kunt updaten, net als een smartphone. Heeft de automobilist na een nacht slapen ineens een betere auto. Bezitters van een Tesla model S merken dat komende zomer opnieuw, als hun auto van de ene op de andere dag 'zomaar' zelfrijdend wordt op de snelweg. Dankzij een software-update. Voordeel voor de fabrikant: dure terugroepacties zijn minder vaak nodig.

Duurzaamheid

Duurzaam is nog altijd de belangrijkste trend in autoland. Hoewel de regels strenger zijn geworden, beloont de fiscus automobilisten die kiezen voor een model met een lage CO2-uitstoot nog altijd. Met een lage bijtelling. De AutoRAI speelt hier op in en heeft routes uitgestippeld langs auto’s met 14, 7 of 4 procent bijtelling. Kan de klant in razend tempo langs de modellen die hem het laagste maandbedrag opleveren. De AutoRAI wordt gehouden tot en met volgende week zondag.

De Tesla. Volgens fabrikanten 'een rijdende computer'. Beeld anp
De Tesla. Volgens fabrikanten 'een rijdende computer'.Beeld anp

Andere autofabrikanten volgen het voorbeeld van Tesla; nieuwe auto's zijn vaker constant online. Kan in de toekomst - als de klant dat wil - op afstand het rijgedrag in de gaten worden gehouden: hoe snel worden bochten genomen, hoe hard geremd. Op basis van deze data kan worden bepaald wanneer de volgende onderhoudsbeurt nodig is en ontvangt de automobilist vanzelf een waarschuwing om even langs te komen. En als de gordels op de achterbank weinig worden gebruikt - het wordt allemaal bijgehouden - krijgt hij wellicht gratis advies om te zien naar een kleiner model. Komt geen dealer in net pak meer aan te pas.

Het klantcontact verandert dus, net als zijn koopgedrag. Daarmee dient de vraag zich aan of een 'ouderwetse' beurs als de AutoRAI nog toekomst heeft. 'Hoe lang zal het fenomeen nog stand houden?', vraagt woordvoerder Jacques Geijsen van Pon zich hardop af. Pon is de grootste importeur van Nederland en staat nu nog met Audi, Porsche, Škoda, Seat, VW, Lamborghini en Bentley op de beurs. Of dat zo blijft, is dus de vraag.

Anne Lobbes van Citroën Nederland ziet wel meerwaarde in de beurs. 'Dat blijkt al uit het feit dat we er staan.' Hoewel er geen auto's worden verkocht, gebruiken we de beurs om in contact te komen met de klant en om te kunnen achterhalen wat zijn wensen zijn, zegt Lobbes.

Dick Smook en zijn 12-jarige zoon Rutger uit Emmen, die bij een chique DS4 staan te kijken, zal het een zorg zijn. Rutger heeft van zijn school een dagje vrij gekregen om deze vrijdag naar de AutoRAI te kunnen. Lekker auto's kijken, zegt hij. Vooral de Lambo's en Ferarri's. Wegdromen. Want dat kan hier nog volop.

De stand van Volkswagen op de AutoRAI, tijdens de officiële opening. Beeld anp
De stand van Volkswagen op de AutoRAI, tijdens de officiële opening.Beeld anp
Een Porsche wordt opgepoetst door een medewerker op de AutoRAI. Beeld anp
Een Porsche wordt opgepoetst door een medewerker op de AutoRAI.Beeld anp
De stand van Mercedes op de AutoRAI Beeld anp
De stand van Mercedes op de AutoRAIBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden