Is buurtcafé Facebook meer waard dan herensoos Twitter?

Als Facebook het buurtcafé van de wereld is, kan Twitter de herensociëteit worden genoemd. Weliswaar twitteren ook vrouwen, maar degenen die bij dit medium hun opinies uiten kunnen vooral worden gevonden in de elite. En dat zijn vooral hoge heren.

Ze pronken via snedige opmerkingen en kwinkslagen trots met hun eruditie. En ze proberen daarmee ook zichzelf te verkopen, zeg: toegang te krijgen tot de babbelprogramma's waarmee ze hun standpunten (politici) of boeken (schrijvers en journalisten) aan de man kunnen brengen.

Alleen loopt het lekker met het virtuele buurtcafé van het klootjesvolk en gaat het slecht met de virtuele herensociëteit van de kletsende klasse. In het buurtcafé komen steeds meer mensen die ouwehoeren over hun kinderen, kleinkinderen, vakanties en wat ze hebben gezien op televisie en YouTube of hebben meegemaakt op straat. Facebook telt wereldwijd nu 1,2 miljard klanten, Twitter 300 miljoen.

Waar Facebook groeit - in Nederland naar bijna 10 miljoen gebruikers- neemt Twitter af: in Nederland van 3,3- naar 2,8 miljoen. Daarnaast laten de twitteraars zich minder vaak zien in de sociëteit. Dat is vreemd, want de traditionele media die toch nog het debat grotendeels bepalen, nemen vaak wel tweets van de elite over maar zelden het Facebook-gekeuvel van het gewone volk.

Twitter staat daarom al enige tijd in de etalage. Niemand wil het hebben. Tenminste niet voor de prijs die het aandeel nu op de beurs noteert. Nadat alle kandidaat-kopers de zakenbankiers die met Twitter op de stoep stonden de deur hebben gewezen, zou nu de lommerd van de wereld zich hebben gemeld: het Japanse conglomeraat Softbank.

Twitter meldde donderdag dat in het derde kwartaal de inkomsten met 9 procent zijn gestegen (de laagste stijging sinds de oprichting) en een verlies was geleden van 103 miljoen dollar (94 miljoen euro).

Weliswaar is het geen lucratieve advertentiefuik, het zou nog wel een smakelijk hapje kunnen zijn voor dataminers: bedrijven die sociale media in de zoektocht naar doelgroepen gebruiken om klanten te profileren. De twitteraars vormen een hoogopgeleide kaste, waaraan bijvoorbeeld nog boeken en tijdschriften zijn te slijten. Of dure Tesla's.

Onder de twitteraars zitten veel politieke kopstukken en celebrity's met miljoenen volgers en fans. Die adressen moeten marketingbureaus zeker interesseren.

Het grote nadeel van de virtuele herensociëteit is dat de klanten daar alleen hun successen delen en hoogtepunten breed uitmeten. In de echte soos wil iemand na enige versnaperingen ook wel zijn hart luchten en over tegenslagen praten - 'ik heb de zak gehad', 'mijn vrouw is weggelopen', 'mijn kind is aan de drugs' en 'de rente op mijn spaarrekening is ook nog verder verlaagd'. Met zwarte humor is Twitter niet rijk gezegend. Maar dat is het virtuele dorpscafé ook niet.

Daarvoor moet men nog altijd naar de echte soos of het café.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden