Nieuws Spanningen Iran

Iran: Britse tanker was betrokken bij een ongeluk met vissersboot

De Iraanse Revolutionaire Garde heeft vrijdag een Britse olietanker aangehouden in de Straat van Hormuz, nadat het Verenigd Koninkrijk eerder deze maand een Iraans schip had aangehouden. De spanningen rond de zeearm, waar dagelijks eenvijfde van de wereldwijde oliehandel doorheen vaart, lopen in hoog tempo op.

Een archieffoto van de olietanker die door Iran is aangehouden in de Straat van Hormuz. Beeld AP

Het schip met bemanningsleden uit onder meer India, Rusland, Letland en de Filipijnen aan boord werd door de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC) gedwongen naar Bandar Abbas te varen. De tanker, Stena Impero, zou betrokken zijn geweest bij een ongeluk met een vissersboot en negeerde hulpverzoeken, meldt het Iraanse persbureau Fars zaterdag op gezag van havenautoriteiten. Volgens rederij Stena Bulk hield de tanker zich aan alle regels. De Zweedse eigenaar van het schip verklaarde dat de Stena Impero ‘was benaderd door kleine vaartuigen zonder nadere kenmerken en een helikopter terwijl het schip in internationale wateren door de Straat van Hormuz voer’. De tanker was onderweg naar Saoedi-Arabië, toen het plotseling van koers veranderde. 

De tanker en zijn 23-koppige bemanning liggen in de haven van Bandar Abbas en blijven daar tot het onderzoek is afgerond, aldus Fars. ‘Het schip was betrokken bij een ongeluk met een Iraanse vissersboot. Toen de vissersboot een noodsignaal uitzond, werd dat door het Britse schip genegeerd’, zei Allahmorad Afifipour namens de havenautoriteiten tegen Fars.

Veertig minuten na het incident later verlegde ook een andere tanker in de Straat van Hormuz zijn koers. Het gaat om de Mesdar, een schip dat onder Liberiaanse vlag vaart, en eigendom is van de Britse rederij Norbulk Shipping. De Mesdar was onderweg van de Chinese stad Lanshan naar Saoedi-Arabië. Na enkele uren liet de reder weten dat het schip was betreden door gewapend Iraans personeel, maar dat deze de tanker weer hebben verlaten. Het schip heeft zijn reis voortgezet. 

‘Volstrekt onacceptabel’

De regering in Londen heeft de inbeslagneming volstrekt onacceptabel genoemd. Minister van Buitenlandse Zaken Jeremy Hunt zegt dat er ‘consequenties’ zullen volgens als Iran de schepen niet laat gaan, maar liet daarbij weten dat het Verenigd Koninkrijk geen militaire opties overweegt. Hunt onderstreept dat er vrije zeevaart moet blijven in de Perzische Golf en dat alle schepen er veilig moeten kunnen varen. ‘Ik ben zeer bezorgd door de confiscatie van deze schepen door de Iraanse autoriteiten’, aldus Hunt.

Hij zal vrijdagavond spoedberaad voeren met de nationale veiligheidscommissie om de Impero en Mesdar in samenwerking met bondgenoten zo snel mogelijk vrij te krijgen. De Amerikaanse president Donald Trump liet in een reactie weten de Britse overheid bij te staan. 

Eerder deze maand dreigde de Revolutionaire Garde al een Britse olietanker in beslag te nemen, als vergelding voor het aan de ketting leggen van een Iraanse tanker bij Gibraltar. De Grace 1 had ruim twee miljoen vaten olie aan boord, en zou onderweg zijn naar Syrië. Maar vanwege internationale sancties mag aan dat land geen olie worden geleverd. Iran houdt vol dat de tanker een andere bestemming heeft, maar wil niet zeggen welke. Vrijdag besloot het hooggerechtshof van Gibraltar dat de tanker nog zeker een maand mag worden vastgehouden.  

Olieprijzen

Nadat vrijdag bekend werd dat de Britse olietanker door Iran is aangehouden, zijn de olieprijzen snel gestegen. De onrust rondom de Perzische Golf en de, door de Straat van Hormuz daarmee verbonden, Golf van Oman zorgt voor onzekerheid over de aanvoer van olie.

Alles wat je moet weten over de spanningen tussen Iran en het Westen

Spanningen met Iran na drone-incident en ruzie om aangehouden tanker

De incidenten in de Straat van Hormuz stapelen zich op. Tankers worden aangevallen of aangehouden, en het is onduidelijk of de Amerikanen een Iraanse drone hebben neergeschoten. Trump zegt van wel. Teheran zegt geen enkele drone te missen.  

Hoe moeilijk is de beveiliging van een zeestraat?

De scheepsroutes aan twee kanten van het Arabisch schiereiland worden beveiligd, als het aan de VS ligt. Maar hoe doe je dat in de praktijk?

Moet Nederland meewerken aan een militaire missie die samenhangt met het Iranbeleid van de VS?

De veranderende militaire rol van de VS in de wereld heeft gevolgen voor de bondgenoten, ook voor Nederland. Door de gedeeltelijke Amerikaanse terugtrekking van het wereldtoneel zal Europa meer gaten moeten gaan vullen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden