iPadkleuters

Volgens de Duitse psycholoog Manfred Spitzer moeten jonge kinderen zo weinig mogelijk worden blootgesteld aan computers. Toen onze Tonie Mudde hem vertelde dat een aantal Nederlandse scholen iPad-onderwijs zal invoeren en tablets zal uitreiken aan 4-jarigen zei hij: 'Zo jong? Dat is kindermishandeling.'


Het is allemaal de schuld van Maurice de Hond. Die zag een paar jaar geleden zijn 1-jarige dochter in de weer met een iPad en wist genoeg: een nieuwe tijd was aangebroken. Gewone mensen leggen zich bij zulke dingen neer en hopen er het beste van. Maar zo zit Maurice niet in elkaar. Die ontwikkelt tussen het peilen door gewoon even een nieuw en zeer revolutionair schooltype dat aan de eisen van de moderne tijd en zijn dochtertje voldoet: de Steve Jobsschool.


Geen klaslokalen meer, geen leeftijdsgroepen, school 50 weken per jaar open van half 8 tot half 8. En die kinderen maar met die kleine vingertjes in de weer op het touchscreen en werken aan hun '21st century skills'. In plaats van duizend uur ouderwets getob, ondergaan de kiddo's van Maurice straks naar verwachting vierduizend uur 'ontwikkeltijd': dat is 11 uur per dag, 365 dagen per jaar.


Als hun ouders tenminste niet gillend gek worden van dat irritante gefrut met de iPad en het kreng in duizend stukjes mokeren of onderdompelen in een bak accuzuur.


In augustus gaan de eerste elf scholen die helemaal of gedeeltelijk volgens De Honds ideeën werken van start. Die in Sneek is vol: sommige mensen verhuisden speciaal naar het stadje om hun kind iPad-onderwijs te laten genieten.


Spitzer voorspelt de iPad-scholieren een hels leven: zij worden 'dik, dom, agressief, eenzaam, ziek en ongelukkig'.


De kritiek van tegenstanders van De Honds O4NT-project (Onderwijs For Nieuwe Tijden - spelling en liefde voor de Nederlandse taal hóllen nu al achteruit) komt erop neer dat sprake is van een vluchtige manier van leren waarvan je weinig opsteekt en die het geheugen niet traint. Bovendien wantrouwen critici plezier tijdens het leerproces. Het vergaren van kennis, menen zij, gaat niet zonder pijn en moeite.


De filosoof Plato (427-347 voor Chr.) beweerde al dat het schrift een negatieve uitwerking op het geheugen had en daarom eigenlijk moest worden afgekeurd. Na de uitvinding van de boekdrukkunst klonk hetzelfde bezwaar: wat in een boek stond, hoefde niet meer te worden geleerd.


De bezwaren hielden de vernieuwing niet tegen. Ook nu voeren de tegenstanders een achterhoedegevecht. Sommige ontwikkelingen zijn onstuitbaar en onvermijdelijk: ik vermoed dat dit er een is. iPad en Google zijn het nieuwe boek, de nieuwe methode van kennisoverdracht is een schermpje. Eén op de tien basisscholen overweegt een overstap naar meer internet-gebaseerd onderwijs. Van de leraren is 83 procent ervan overtuigd dat ict de kwaliteit van het onderwijs zal verbeteren. Alle politieke partijen, op de PVV na, zijn voor het Nieuwe Leren - vermoedelijk ook omdat ze hopen dat het goedkoper is. De onderwijsraad van Los Angeles wil op termijn alle 640 duizend basisschoolleerlingen met een iPad het Schoolboekloze Tijdperk binnenloodsen.


Wat het met onze kinderen zal doen weet niemand; misschien voert de iPad hen het paradijs van het levenslange leren binnen, misschien ook niet. Hier en daar zullen Spitzer-scholen worden opgericht, waar kinderen nog krulletters leren schrijven, rijtjes stampen en zonder iPad karaoke zingen van de wielewaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden