IOC neemt olympische auto af; sporters voortaan op fiets of met trein

De Nederlandse olympische topsporters zullen zich volgend jaar per fiets dan wel trein gaan vervoeren. De vertrouwde olympische Volkswagen, met het logo van NOC*NSF op de deur, gaat verdwijnen uit het Nederlandse verkeersbeeld. Niet langer kan er dan bij het passeren gekeken worden welke Nederlandse topsporter er achter het stuur van die sportieve auto zit.

Ronald Mulder op de fiets tijdens de Spelen in Sotsji.Beeld anp

Per 1 januari 2017 mag het Nederlands Olympisch Comité (NOC*NSF) van de machtige koepelorganisatie IOC geen sponsorcontract meer aangaan met een autofabrikant of importeur. Dat is het gevolg van het exclusiviteitbeding dat vast zit aan het achtjarige contract dat het IOC in maart 2015 sloot met Toyota. Het is regel in het sponsorprogramma van IOC dat de lager ingeschaalde nationale comités vervolgens wegblijven van dat door de Zwitsers gereserveerde commerciële terrein.

IOC had tot voor kort nooit een 'mobiliteitssponsor' zoals het officieel heet. Daardoor kon het NOC in 1988 al een overeenkomst aangaan met Pon, de importeur van Volkswagen en Audi in Nederland. Er rijden driehonderd sporters uit de A-categorie met zo'n begeerde olympische auto uit Leusden.

Directeur Gerard Dielessen van NOC*NSF zegt de gevolgen van het IOC-contract te kennen en in onderhandeling te zijn met Pon voor een vervolg op ander terrein. 'We hebben het geluk dat Pon zich op allerlei andere terreinen manifesteert, fietsen van Gazelle en Cervélo bijvoorbeeld. Wij zelf waren ook al aan het heroverwegen. Moeten wij als NOC*NSF in deze tijd het onderwerp duurzaamheid niet zwaarder laten wegen? Moeten wij dan wel elke atleet in een autootje laten rijden?'

NOC*NSF richt zich met dat duurzaamheidstreven ook op de Nederlandse Spoorwegen. Dat was tot Londen 2012 een hoofdsponsor; tegenwoordig nog slechts een supplier van een kwart miljoen aan diensten. Dielessen: 'We spreken met Roger van Boxtel van de NS om dat op te plussen.'

Ook zijn er onderhandelingen met Toyota Nederland gaande. Dielessen: 'Dat kan, maar die zijn niet heel erg geïnteresseerd.'

De olympische auto in 2004.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden