Inzittenden MH17 hebben vrijwel zeker niets van crash gemerkt

Inzittenden van vlucht MH17 raakten enkele seconden na de inslag van de raket waarmee het vliegtuig uit de lucht werd geschoten buiten bewustzijn. De kans dat passagiers iets hebben gemerkt van de inslag en het neerstorten van het vliegtuig is nihil. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de inzittenden in het rapport over de ramp met vlucht MH17.

Nabestaanden George en Angela Dyczynski op de rampplek in het oosten van Oekraïne. Foto van juli vorig jaar.Beeld reuters

De explosie en de inslag van de raket kwamen totaal onverwacht, schrijft de Onderzoeksraad in haar rapport, wat betekent dat inzittenden de situatie waarin ze zich bevonden nauwelijks konden bevatten. Er was heel weinig tijd voor een bewuste reactie, volgens het onderzoek. Dat kwam door het verdovende geluid, de drukgolf door de explosie van de raket, het abrupte afremmen van het toestel en daarna de versnelling door het neerstorten, het wegvallen van de cabinedruk, de dichte mist die daardoor ontstond, de plotselinge verminderde aanwezigheid van zuurstof in de cabine, de extreme kou (de buitenluchttemperatuur was tussen de -40 en -50 graden Celsius) en objecten die rondvlogen. Ook werden passagiers door het afbreken van de cockpit geconfronteerd met een luchtstroom van ongeveer 900 kilometer per uur. Ter vergelijking, schrijft de Onderzoeksraad: de kracht van orkaan Katrina was 282 kilometer per uur.

Een aantal inzittenden liep door de combinatie van die factoren meteen ernstige verwondingen op, die waarschijnlijk tot hun dood hebben geleid. Anderen raakten vrijwel meteen buiten bewustzijn, al dan niet geheel. Het is, schrijft de Onderzoeksraad, niet uit te sluiten dat sommige passagiers in een vorm van bewustzijn verkeerden tijdens de anderhalve minuut dat het vliegtuig neerstortte. Maar de raad sluit zo goed als uit dat passagiers na de raketinslag nog bewust actie hebben ondernomen. Hooguit zijn er aanwijzingen voor reflexieve bewegingen, zoals het vastklemmen van de armleuningen.

Er is een passagier aangetroffen met een zuurstofmasker op, maar het is niet gelukt om te achterhalen of dat masker door de persoon zelf is opgezet, of door iemand toen zijn of haar lichaam al op de grond lag.

Het is volgens het rapport van de raad zeker dat de val op de grond niet te overleven was.

Van de passagiers zijn in totaal 407 datadragers zoals telefoons en fotocamera's gevonden. Met geen van de dragers zijn beelden gemaakt of tekstberichten verzonden nadat vlucht MH17 was neergestort. De conditie van 54 procent van de datadragers was goed genoeg om de informatie die er op stond terug te halen.

Volgens de Onderzoeksraad staat vast dat vlucht MH17 geraakt is door een BUK-raket van het type 9N314M, waarbij de raketkop is ontploft en honderden kleine projectielen de cockpit doorboorden. De drie bemanningsleden overleden onmiddellijk door die projectielen, in hun lichamen zijn deeltjes van de raketkop aangetroffen.

Lees ook: Vijftien maanden MH17

Op 17 juli 2014 stortte een toestel van Malaysia Airlines neer boven oorlogsgebied in Oekraïne. Het ging om vlucht MH17, met aan boord 298 mensen, onder wie 196 Nederlanders.

Lees aan de hand van reportages, interviews en nieuwsberichten van de Volkskrant over het ongeloof, de woede en het verdriet. Maar vooral: de vragen.

OVV-voorzitter Tjibbe Joustra.Beeld anp

Lees ook: liveblog onderzoek MH17

Alle reacties, bevindingen en conclusies uit het onderzoeksrapport over vlucht MH17 in ons liveblog.

Zie ook: Reconstructievideo rampvlucht MH17

De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed onderzoek naar de rampvlucht van MH17 en reconstrueerde die in een video van bijna twintig minuten. Bekijk hier de beelden.

Schuld

Door de Russen wordt betwist dat het om een BUK-raket van het type gaat dat de Onderzoeksraad vermeldde. Het gaat volgens de fabrikant om een ander type, dat niet door het Russische leger maar door de Oekraïense rebellen werd gebruikt.

De expliciete schuldvraag - dus wie op het knopje van de BUK-raket heeft gedrukt - kwam nadrukkelijk niet aan de orde in het OVV-rapport. Mogelijke daders worden naar verwachting op z'n vroegst pas in de loop van 2016 aangewezen door een internationaal team van openbaar aanklagers en juristen.

Spullen van inzittenden op de rampplek, gefotografeerd vlak nadat vlucht MH17 neerstortte.Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden