'Invloed Netflix op tv veel groter dan gedacht'

Om klokslag 20.00 uur het Achtuurjournaal kijken behoort binnenkort tot het verleden. De manier waarop Nederlanders televisie kijken gaat de komende jaren enorm veranderen, zo voorspelt PricewaterhouseCoopers (PwC). De invloed van Netflix en andere video-on-demanddiensten wordt onderschat door tv-makers, schrijft het internationale accountantskantoor in een nieuw rapport.

Beeld ap

De snelheid waarmee video-on-demanddiensten de markt binnendringen, is vergelijkbaar met die van mobiele telefonie, stelt de auteur van het onderzoek Tom de Groeve. 'Eerder maakten sectoren zoals printmedia, de reisbranche en muziek al een digitale revolutie door. Video-on-demand kan dat punt van digitale omslag zijn voor televisie'.

In totaal heeft de helft van de huishoudens in de VS heeft nu al een abonnement op Netflix of vergelijkbare dienst zoals Amazon en Hulu. Het rapport van PwC richt zich op Netflix omdat dat veruit de populairste aanbieder van video-on-demand is. Huishoudens met een Netflix-abonnement kijken tot 20 procent minder naar de traditionele 'lineaire' televisie. Vooral zenders die zich op jongeren richten, zoals MTV en ComedyCentral, worden hard getroffen. Datzelfde staat te gebeuren in Nederland waar nu ongeveer eenvijfde van de huishoudens geabbonneerd is op een streamingdienst.

De grote aantrekkingskracht van Netflix is de flexibiliteit. 'Met Netflix hoef je niet op tijd op te komen dagen of te wachten op iets. De consument bepaalt wanneer hij een aflevering bekijkt en hoeveel hij er bekijkt. Vooral vrouwen en jongeren zouden deze flexibiliteit appreciëren. Daarnaast produceren de aanbieders inmiddels exclusieve content. Netflix maakt exclusieve series en films met budgetten die vaak groter zijn dan die van tv- stations of de studio's.

Beeld anp

Lokale programma's

In die content zit ook meteen de grootste beperking van Netflix voor de Nederlandse markt. 'Netflix beschikt niet over lokale programma's. Ook al staan Nederlanders - vooral in vergelijking met Duitsers en Fransen - positief tegenover Amerikaanse series, zijn lokale programma's op lineaire tv populair. Dit zou de groei van Netflix kunnen inperken. Ook de aantrekkingskracht van een reclamevrij kanaal is minder sterk voor de Nederlandse markt. In de VS wordt veel meer reclame uitgezonden op televisie. Netflix is voor veel Amerikanen dus een verademing, maar in Nederland is de reclame minder hinderlijk.

Wat de groei in Nederland ook kan temperen: door de cultuur van gratis programma's via de publieke omroep zijn Nederlanders het minder gewend om te betalen voor televisie. In de VS is een gemiddeld abonnement voor een kabelpakket 75 euro per maand, dus daar is Netflix met 8,99 dollar relatief zeer goedkoop. Aan de andere kant is in Nederland de toegang tot breedbandinternet met 95 procent heel hoog, wat weer in het voordeel werkt voor diensten als Netflix - die een breedbandverbinding nodig hebben.

De snelheid van de penetratie van de Nederlandse markt ligt al met al heel hoog, concludeert De Groeve. Netflix is zeven jaar actief in de VS en nog maar 1,5 jaar in Nederland. In Nederland heeft Netflix volgens schattingen 1,4 miljoen gebruikers - Netflix geeft per land geen abonnee-aantallen. 'In relatief korte tijd heeft dus één op vijf à zes huishoudens een abonnement afgesloten', schrijft De Groeve. 'Ik verwacht dat je over twee à drie jaar de dalingen in kijkcijfers hier ook gaat zien.' Er zijn in Nederland al initiatieven zoals Videoland en NLZiet, maar tv-makers moeten volgens PwC nog meer doen. Het uur U is aangebroken voor de televisiewereld om met een strategisch antwoord te komen. De Groeve: 'Niet alle nieuwe initiatieven zullen slagen, maar wie niets doet zal zeker falen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden