Intrigerend misleid

Misschien dat de volgende zin een deel van het kijkplezier wegneemt, maar de oplettende kijker ziet het toch wel direct. Na 13 minuten in Het echte leven valt het belangrijkste woord van de film: 'Cut.' De film waarnaar we tot dan toe keken, blijkt een film in een film te zijn. Maar in het vervolg blijken de hoofdrolspelers uit die film, met hun relatie worstelende geliefden, ook 'in het echte leven' met hun relatie worstelende geliefden.


Wat dan volgt is een ingenieus en tot het einde boeiend spel met twee lagen filmwerkelijkheid, waarin de kijker machteloos slachtoffer is van de manipulatie van de filmmakers. Omdat de twee werelden zo dicht bij elkaar liggen en op een goed moment zelfs in elkaar overlopen, is het telkens de vraag of aan het eind van de scène het woord 'cut' wordt geroepen, of dat we te maken hadden met een stukje 'echt leven'. Sterker dan ooit is de kijker zich bewust van elke snede die de makers in de montagekamer hebben uitgevoerd, omdat hij zich na elke overgang opnieuw moet afvragen: filmwerkelijkheid of film-in-filmwerkelijkheid? Mooi acteerwerk van Ramsey Nasr en, vooral, Sallie Harmsen als zijn vriendin, die beiden subtiel raad weten met hun toch lastige dubbelrollen.


Een film die je goed meer dan een keer kunt zien.


Het echte leven (Robert Jan Westdijk, 2008)


Nederland 3, 23.15-00.45 uur.


The Women

(Diane English, 2008) In de jaren dertig baarde het toneelstuk The Women, geschreven door Claire Booth, opzien. Vooral omdat de cast geheel uit vrouwen bestond en omdat in een komedie het taboe-achtige onderwerp 'scheiding' centraal stond. Een paar jaar later volgde een succesvolle verfilming door George Cukor met onder anderen Norma Shearer, Paulette Goddard en Joan Crawford. Scenarioschrijfster Diane English verplaatste het verhaal naar het New York van nu en maakte ermee haar debuut als regisseur. Ook zij wist een sterrencast te verzamelen (Meg Ryan, Annette Bening, Eva Mendes), maar het verhaal over een groepje vriendinnen dat in actie komt wanneer een van hen door haar echtgenoot wordt bedrogen, is in het New York van 2008 toch wat lastig te geloven. Wel grappig om te zien hoe Eva Mendes en Meg Ryan het eraf brengen in de rollen van Joan Crawford en Norma Shearer.


RTL 8, 20.30-22.45 uur.


The School of Rock

(Richard Linklater, 2003) De Amerikaanse flierefluiter Richard Linklater (1960) bouwde in de loop der jaren een klein, fijn en nogal uiteenlopend oeuvre op van veelal onafhankelijke films (Dazed And Confused, Fastfood Nation). Bekend werd hij met de 'Before'-trilogie die hij maakte met de acteurs Julie Delphy en Ethan Hawke en waarvan het laatste deel, Before Midnight, nu in de bioscoop draait. Het vanavond uitgezonden The School of Rock is zijn conventioneelste film. Komiek Jack Black speelt erin een hardrockzanger die blijft hopen op een doorbraak en ondertussen nauwelijks iets uitvoert. Acute geldnood brengt hem ertoe de identiteit van zijn kamergenoot aan te nemen en tijdelijk les te gaan geven op een chique lagere school. Maar uiteraard weet hij niet wát te onderwijzen, waarna hij besluit van de groep streberige 10-jarigen een hardrockband te maken, compleet met roadies en beveiligingsmensen. Om zo de kinderen te laten zien wat verzet is. Maar, dat zul je altijd zien, het is uiteindelijk de meester die verandert. Waarmee de film wel erg braafjes eindigt, maar dankzij de vertolking van Black en een aantal van zijn leerlingen valt er nog voldoende te genieten.


Veronica, 20.30-22.45 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden