Interview Uitgever Yves Gijrath

Het tijdschrift Miljonair heet voortaan LXRY. Sinds de crisis is, heeft 'miljonair' een te negatieve lading, vindt uitgever Yves Gijrath.

Is openlijk miljonair zijn 'uit'?

'Ik weet niet of het uit is, maar aan die naamsverandering zit een lang verhaal vast. De naam Miljonair heeft ons geen windeieren gelegd, het heeft onder andere geleid tot de oprichting van de Miljonair Fair. Maar sinds de crisis, de schandalen bij de banken, de bonussen, heeft het woord een negatieve bijklank. Dat is onhandig, want we leven in een beeldvormingsmaatschappij. Soms voel ik me een soort minister van de miljonairs en dat is niet prettig in deze tijd. Het woord luxe is toegankelijker.'


Lopen de lezers weg?


'Nee, het aantal lezers is stabiel. Maar de advertentie-inkomsten dalen. Voor het eerste nummer van LXRY zijn ze al tientallen procenten hoger dan voor de laatste nummers van Miljonair.'


Weglopende adverteerders, dus minder geld. Gaf dat de doorslag?

'Nee, het doorslaggevende argument was de nieuwe koers die ik met LXRY wil inzetten. De luxe-industrie is de afgelopen jaren sterk gedemocratiseerd. Een Louis Vuitton-tas was nog niet zo lang geleden iets onbereikbaars, nu is het voor veel mensen bereikbaar geworden. Luxe is een vakgebied, en ik durf te zeggen dat ik expert ben in dat vakgebied. Zelf houd ik erg van de achterkant van luxe, van een verhaal over een wijnboer die z'n best doet een mooi product te maken, bijvoorbeeld.'


LXRY wordt dus meer dan Miljonair een blad voor het 'gewone volk?'

'Ik denk absoluut niet in dat soort termen. LXRY gaat over luxe en dat betekent voor iedereen iets anders. Wij hebben in een enquête aan 48 mensen gevraagd wat luxe voor hen inhoudt, we krijgen 48 verschillende antwoorden, van gezondheid tot duiken, maar ook horloges en mooie auto's. Ik wil dat LXRY over meer gaat dan alleen een prijskaartje . Het allerduurste is geen synoniem voor het allerbeste.'


Hebt u deze inzichten ontwikkeld tijdens de crisis?

'Ja, absoluut. LXRY gaat niet alleen over materiële luxe, het gaat over de beleving. En als het wel over materiële luxe gaat, schaam ik me niet om positieve verhalen te vertellen, want die zijn er ook genoeg. Bedrijven als Porsche, BMW en Christie's draaien recordomzetten.

Sterre Lindhout


'Soms voel ik me een soort minister van de miljonairs en dat is niet prettig in deze tijd',


aldus Miljonair-uitgever Yves Gijrath, die zijn blad nu LXRY heeft gedoopt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden