Interview Oscarwinnaars Rob Epstein en Jeffrey Friedman

Oscarwinnaars Rob Epstein en Jeffrey Friedman verfilmden het tragische leven van pornoster Linda Lovelace. Een interview.

500 miljoen dollar bracht Deep Throat op, de eerste en enige salonfähige pornoklassieker ooit gemaakt. Al kan het ook best 100 miljoen meer zijn; de boekhouders van de jaren zeventig seksindustrie waren niet altijd even punctueel. 'Verrekend met de inflatie zou Deep Throat de lucratiefste film aller tijden zijn', zegt filmmaker Jeffrey Friedman (62). 'De schattingen zijn gebaseerd op hoe lang de film draaide en in hoeveel steden. Maar niemand kan met zekerheid zeggen hoeveel er exact verdiend is.'


Wel duidelijk is dat de hoofdrolspeelster, de Amerikaanse girl-next-door Linda Boreman (podiumnaam Lovelace), zich weinig vorstelijk beloond zag voor haar revolutionaire fellatio-techniek: 1.250 dollar. Ze had ook weinig keus, schreef ze later in haar autobiografie Ordeal: haar gewelddadige echtgenoot dwong haar met zijn vuisten en een pistool mee te werken. Voldoende stof voor een speelfilm, meenden de Amerikaan Friedman en zijn collega Rob Epstein (58). De regisseurs wonnen Oscars voor hun documentaires (o.a. The Times of Harvey Milk) en specialiseerden zich sindsdien in het maken van biopics; fictieportretten van bestaande figuren. Eerst Howl, over Allen Ginsberg, met James Franco in de hoofdrol. En nu Lovelace, met Amanda Seyfried (Mama Mia!, Les Misérables) als de vrouw die midden jaren zeventig kortstondig een heuse ster was. Friedman: 'Linda belichaamt het moment in onze geschiedenis dat de manier waarop we over seks dachten en praatten veranderde. Van de seksuele revolutie tot het feminisme - ze stond er middenin.'


Boreman liet zich eerst vieren (of werd daartoe gedwongen) als het bewijs dat de seksindustrie wél een aardige tijdsbesteding kon zijn voor een moderne, jonge vrouw, en publiceerde twee vrolijk getinte autobiografieën. Later, in de jaren tachtig, deed ze uit de doeken hoe naar en onvrijwillig haar carrière eigenlijk verliep. Eenmaal uit de kast als 'anti-porno' werd ze opgenomen door de Amerikaanse feministische beweging en op conferenties ingezet als boegbeeld. Ook in die rol voelde ze zich geëxploiteerd, maakte ze later bekend.


Daar veel over het leven van Boreman onzeker is, laten Friedman en Epstein in hun film veel ruimte voor interpretatie. Friedman: 'We tonen háár waarheid. Dát ze slachtoffer was van huiselijk geweld wordt overigens door niemand betwist. De wijze waarop ze betrokken was bij Deep Throat, dat is een grijzer gebied.'


Epstein: 'Deep Throat zat ook vol contradicties. Het hoofdpersonage was een vrouw en de plot volgt háár zoektocht naar seksueel genot.' (in de film ontdekt Linda Lovelace dat haar clitoris zich achter in haar keel bevindt). 'Tegelijk zien we dan wel weer de hele tijd hoe juist de man wordt bevredigd, maar voor z'n tijd was het een radicale film.'


Voor een film over seks bevat Lovelace relatief weinig seks. Met oog op de Amerikaanse filmkeuring - de film moest geschikt worden bevonden voor de normale bioscoop - mocht lang niet alles worden getoond. 'Zulke restricties maken je eigenlijk enkel creatiever', zegt Friedman. 'Hoe verfilm je het levensverhaal van een vrouw die beroemd was vanwege een specifiek seksueel optreden - fellatio - zonder dat écht te tonen?'


Epstein: 'Als regisseur is het uitdagender om een pijpbeurt te dramatiseren dan om er simpelweg een te laten zien.' Zo bijzonder waren de fellatio-kunsten van Lovelace overigens niet, relativeert Friedman. 'Wat ze doet is eigenlijk niet zo moeilijk.'


Dan loopt net actrice Amanda Seyfried langs, die in het voorbijgaan even in de schouder van de regisseur knijpt: 'Het is héél moeilijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden