Interview Lennart Booij

Vergeet Prada en Vuitton. Ontwerper René Lalique, bekend van zijn parfumflesjes, was uitvinder van het subtiel vermarkte luxeproduct. Nu is er een tentoonstelling, samengesteld door oud-Niet-Nixer en sinds dinsdag ook doctor, Lennart Booij ( 42 ).

Van Niet Nix naar parfumflesjes uit de 20ste eeuw. Best een stap?

'Ik ben van oorsprong historicus, met grote interesse voor kunst. Na mijn politieke activiteiten voor de PvdA en Niet Nix in de jaren negentig ben ik met twee partners het campagnebureau BKB begonnen. Maar kunst en geschiedenis bleven me bezig- houden.'


Wie was René Lalique?

'Een zeer getalenteerde Franse ontwerper uit de tijd van de art nouveau en art deco. Die met chic glas de wereld veroverde. Hij bouwde een zeer exclusief merk op en was niet alleen een prima ambachtsman. Hij begreep ook heel goed dat zijn producten marketing nodig hadden.'


Hoe kwam hij in uw leven?

'Toen ik 16 was, kocht ik op een rommelmarkt een parfumflesje. Pruisisch blauw, klein, prachtige details en een tekst: Dans la nuit. Ik had meteen een fantasie van die decadente jaren twintig. Vrouwen met wapperende haren, 's nachts in grote open auto's. The Great Gatsby. Mooi.'


Allemaal door dat flesje?

'Dat wufte, dat heel erg Franse. Dat hoort helemaal bij Lalique. Verzamelaars betalen er nog steeds veel geld voor. Glas was in de jaren twintig het materiaal van de toekomst. Het was transparant, technisch konden ze het slijpen, persen en blazen: van alles. En Lalique was zowel een kunstenaar als een uitvinder.'


Maar knetterduur dus, dat glas?

'Het merk Lalique, dat in de jaren twintig wereldwijd heel groot werd, was in Nederland alleen toegankelijk voor de happy few. Vooral de nieuwe industriëlen en bankiers vielen er voor, blijkt uit mijn promotieonderzoek.'


Wat kost een Lalique?

'Toen? Je kunt het vergelijken met een Hermès-tas vandaag de dag, zo'n tas waar een wachtlijst voor is en die 5.000 euro kost. Lalique wist heel goed dat beperkte verkrijgbaarheid van producten de waarde sterk opdreef. Het werd alleen verkocht bij dure winkels: Metz & Co, Focker en Meltzer.'


Glas, was dat toen goede handel?

'Lalique produceerde kleine flacons voor parfummerken waarvan de vraag alleen al in de VS tussen 1920 en 1930 met 700 procent steeg. Ja dus. Zakelijk deed hij het goed, hoewel hij liever dingen bedacht en ontwierp.'


Vindt u het mooi, die snuisterijen, of vooral knap?

'Er zitten veel details in en kleine grapjes. Een van zijn grote inspiratiebronnen was de natuur. Hij kon heel goed kijken naar de plantenwereld en die vormen op een zeer subtiele manier in glas omzetten.'


Waarom werd dit werk populair in het Interbellum?

'Er was een hele generatie nieuwe rijken gekomen. Ze hadden hun geld verdiend in de industriële revolutie. Zij hadden niet, zoals de adel, landgoederen om dik over te doen. Dus tuigden ze het binnenshuis op.'


Het ging om de goede smaak?

'Door te tonen dat je smaak had, kon je laten zien dat je de codes goed begreep. Het groeiende zelfbewustzijn van de burgerij, dat zoeken naar een eigen plek, dat hoort echt bij het Interbellum. Het is een tussentijd, die mij als historicus zeer interesseert.'


U bent gepromoveerd op Lalique, verzamelt u ook?

'Ik heb slechts tien stuks. Het is nog steeds kostbaar.'


Wat doet een stuk van Lalique vandaag?

'Verzamelaars betalen tussen 200 euro voor een simpel parfumflesje, tot meer dan een ton voor een zeldzaam handgemaakt glas.'


Wat zien we op de tentoonstelling?

'Zo'n tweehonderd stukken uit Nederlands bezit bij elkaar. Juwelen, glas, klein, groot. Families hebben soms hele collecties afgestaan. Zeer bijzonder dat dit bijeen is. Dat is voor het eerst. Het geeft een goed beeld van hoe Lalique in Nederland werd gewaardeerd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden