interview han bennink De week van kunstdrummer Bennink

Dit jaar is het werk van levende legende Han Bennink ( 71 ) niet alleen te horen op North Sea Jazz, maar ook te zien. De jazzdrummer speelt op het festival en stelt er tegelijkerijd zijn beeldende kunst tentoon.

Wat is belangrijker voor u, drummen of kunst?

'Even belangrijk. Mijn drumstokjes liggen naast de tekentafel. En andersom.'


Wat is leuker, drummen of kunst maken?

'Het is totaal iets anders. Als ik op tournee ben geweest, gereisd heb, veel tussen al die mensenmassa's ben geweest - ik houd niet van mensenmassa's - verheug ik me enorm op dat solitaire. Alleen met jezelf en die spullen. Het is een heel ander soort concentratie.'


U houdt niet van mensenmassa's, maar u speelt al sinds uw 12de op het podium voor volle zalen?

'Begonnen bij het orkest van mijn vader, De Zaaiers. Een begeleidingsorkest: Ciska Peters, Maria Zamora en Johnny Ray de huilebalk, ik heb met ze gespeeld. Prachtig, maar de kunstnijverheidsschool is de enige school die ik heb afgemaakt. Ik teken al net zolang als ik drum.'


Wordt uw kunst net zo serieus genomen als uw drummen?

'Nee. Althans: Ik heb vorig jaar een grote tentoonstelling gehad in museum Belvédère in Friesland. Dat was voor het eerst. Moet je wel 70 jaar voor worden, dus.'


Wat voor soort werk maakt de kunstenaar Han Bennink?

'Klein werk. Meestal gemaakt van spullen die mensen weggooien. In dat opzicht is het groene kunst, kun je zeggen. Ik kan alle materialen gebruiken, oude kranten, oude paspoorten, brushes die ik heb stukgespeeld. Ik maak vooral veel collages. Beetje Kurt Schwitters-achtig.'


Schildert u?

'Mijn werk is heel Nederlands, het is heel geordend, het is ik. Het heeft humor. Schilderen, daar doe ik niet aan. Daar word je vies van.'


Nog speciaal iets voor de tentoonstelling op North Sea Jazz gemaakt?

'Ik heb wat werk in een betaalbare prijsklasse opgehangen. Iets waarin de paspoortgegevens van Duke Ellington zijn verwerkt. Als je het over grote jazzmannen hebt...'


Uw handschrift komt veel terug in uw werken?

'Ik ben een digibeet. Ik heb geen computer. Ik wil niets weten van het getwieter, gechatter en getetter. Ik schrijf met de hand en heb een handschrift dat je uit duizenden herkent. Dat gebruik ik ook in mijn werk.'


Misschien bent u als drummer zo goed, dat u daar als beeldend kunstenaar nooit overheen komt?

'Dat weet ik niet. Echte dubbeltalenten zijn schaars. Van drummers weet ik dat Wim Janssen - de broer van pianist Guus - ook kunst maakt. De filmer Alex van Warmerdam kan goed schilderen. En dan heb je natuurlijk Lucebert. Die is net zo belangrijk als dichter, als schilder.'


Verheugt u zich op North Sea Jazz?

'Nee zeg. Te veel mensen. En ze stoppen het programma vol met popsterren. Het is geen jazzfestival. Ik hoorde dit jaar maar één naam die me wat zei, de zangeres en pianiste Diana Krall.'


U speelt er wel, met de Instant Composers Pool, ICP?

'Anders had ik die tentoonstelling niet gedaan.'


U speelt al met ICP sinds 1967. Dat is een eeuwigheid.

'Ongelooflijk hè, het is een familie. Zo fijn. En wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we nog mogen spelen. Over de hele wereld. We zijn een uitzondering in de jazz. Het wordt steeds lastiger.'


Is dat zo?

'Er zijn te weinig jazzpodia. North Sea is alleen nog maar pop. Ik heb niets tegen pop. Ik heb op popfestival Kralingen gestaan met Misha Mengelberg, voor honderdduizend man. Maar er is al zo veel pop, overal.'


Tot hoe lang gaat u door?

'Tot ik me zelf wegroffel en dood ben. Ik ga poef, op in een wolkje op het podium, hoop ik. Als je even niet oplet, ben ik weg.'


Instant Composers Pool speelt 14/7 op North Sea Jazz, 15.30 uur. Werk van Han Bennink is gedurende het hele festival te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden