Nieuws Speelgoedketen terug bij Blokker

Intertoys terug bij af na bizarre overnamesoap

De stoelendans in de Nederlandse winkelstraten neemt bizarre vormen aan. Amper een week na de aangekondigde dood van warenhuis Hudson's Bay is het de beurt aan Intertoys en Maxi Toys. De speelgoedketens keren – ruim anderhalf jaar, twee buitenlandse eigenaren en een halvering van het personeelsbestand verder – terug op het oude Blokker-nest.

Opheffingsuitverkoop bij een filiaal van Intertoys in maart dit jaar. De speelgoedketen ging eind februari failliet, maar maakte toen met behulp van de Portugese investeerder Green Swan een doorstart. Beeld Robin Utrecht / ANP

‘Intertoys en Maxi Toys worden weer helemaal Nederlands’, stelt topman Michiel Witteveen tegenover De Telegraaf. ‘Sinterklaas en de Kerstman zijn blij.’ De investeerder die eerder dit jaar de restanten van het Blokker-imperium in handen kreeg (plus naar verluidt een bruidsschat van tussen de 200 en 300 miljoen euro) wil niet kwijt hoeveel hij betaalt voor de speelgoedwinkels.

De omzwervingen van Intertoys, dat nog ruim tweehonderd filialen telt, begonnen toen Blokker op drift raakte. Het aloude familiebedrijf heeft volgens retaildeskundigen de internetrevolutie gemist en is verlieslijdend. Bekende formules als Leen Bakker en Marskramer zijn daarom afgestoten. Intertoys kwam eind 2017 in handen van de Britse investeerder Alteri – naar achteraf bleek voor 1 euro. Aan mooie woorden schortte het niet. Wel aan daden. Begin dit jaar trokken de Britten de stekker uit Intertoys.

Daarop was het de beurt aan het Portugese Green Swan. Dat kondigde een nieuwe saneringsronde aan. Het goede nieuws was dat de nieuwe eigenaar zich presenteerde als een kenner die geld wilde stoppen in vernieuwing van de winkels. ‘Ze zijn gericht bezig met de speelgoedsector. Je ziet dat ze Europa aan het veroveren zijn, maar we zullen ze op hun daden moeten beoordelen’, schatte een vakbondsbestuurder in deze krant in. Het sleutelwoord werd ‘beleving’. In het Utrechtse winkelcentrum The Wall opende Intertoys deze zomer een experience store, inclusief escaperoom en workshops van vloggers.

Helaas bleek ook Green Swan geen speelgoedspecialist, maar de zoveelste investeringsmaatschappij. Nu mag Blokker het opnieuw proberen. Die gang van zaken is tekenend voor de crisis van de fysieke winkel. Op een gemiddelde zaterdag trekken de populairste Nederlandse koopcentra ruim een kwart minder mensen dan begin deze eeuw. Klanten laten het geld rollen, maar daarvan profiteren vooral internetverkopers als Bol.com. Bekende formules als V&D, Sissy-Boy en CoolCat zijn omgevallen.

Toch krimpt het aantal fysieke verkooppunten amper. Volgens winkelonderzoeker Locatus ligt dat al jaren rond de 220 duizend. Slechts één op de drie failliete ketens verdwijnt dan ook daadwerkelijk uit de winkelstraat, berekende het FD begin dit jaar. Het leeuwendeel maakt een doorstart. Investeerders goochelen daarbij handig met het winkelvastgoed, arbeidsvoorwaarden en afspraken met toeleveranciers.

Of het dit keer bij Intertoys anders gaat? Blokker-baas Witteveen kondigt aan dat er voor de werknemers helemaal niks zal veranderen. Hij ziet de toekomst zonnig in: ‘Door deze overname ontstaat een sterke speler op de Europese markt die qua schaalgrootte in staat is om bij de inkoop de beste deals te sluiten.’ Al was uitgerekend dat ook de belofte van de vorige, Portugese eigenaar.

Lees meer over de overnamesoap rond Intertoys:

Hoe Intertoys de strijd verloor van prijsstunters en online.

Reportage: verschillende Intertoys-winkels sluiten hun deuren. Zó kwaad zijn klanten dat ze hun cadeaukaarten van de failliete speelgoedketen amper nog kunnen inwisselen. 

Column: waarom een Intertoys-museum wél toekomst heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden