Internetreus betreedt het muziekfront

Nederlandse internetters hebben er deze week nog een online jukebox bijgekregen: Google Muziek. Een aanbieder met diepe zakken die amper reclame hoeft te maken.

Als de wereld nog meer bewijs nodig heeft voor de populariteit van Breaking Bad, dan hoeft die niet verder te kijken dan Spotify. Deze week eindigde de tv-serie, over de doodzieke scheikundedocent Walter White die het slechte pad op gaat, met Baby Blue van de rockband Badfinger. De song werd in de elf uur na de aftiteling negentig keer zo vaak aangeklikt als in de elf uur daarvoor.


Baby Blue, uit 1971, is ook te beluisteren bij de concurrerende muziekdienst van Google. Net als achttien miljoen andere oude en nieuwe nummers van Google Muziek die dinsdagnacht voor Nederlandse internetters beschikbaar zijn gekomen. Met stille trom opende het Californische internetbedrijf de deuren van zijn virtuele muziekwinkel voor Nederland en nog acht Europese landen.


Daarmee is er nog een plek bijgekomen waar Nederlanders legaal muziek kunnen downloaden. We konden kopen en/of huren bij onder andere Sony (Music Unlimited), Microsoft (Xbox Music), Spotify, Deezer, Rdio, Juke (MediaMarkt), Grooveshark en Rara. Maar Google is een mededinger van formaat: wat Amerikanen de '800 pound gorilla' noemen. Google heeft diepe zakken en is alom aanwezig op internet. Reclame hoeft het bedrijf amper te maken. Wie in de Google Play-winkel naar Android-apps of e-boeken zoekt, ziet nu ook de muziek-afdeling.


Behalve losse nummers en albums kopen kunnen internetters bij Google Music een abonnement nemen op een streamingdienst, een service zoals het Zweedse Spotify al vijf jaar levert. Daarbij hoeven songs niet te worden gedownload naar een pc, tablet of mobieltje, maar kunnen ze online worden afgespeeld. Als de internetverbinding wegvalt, zijn in elk geval de recent beluisterde deuntjes nog even te beluisteren.


Google lokt muziekliefhebbers met een introductieprijs van 7,99 euro per maand, twee euro goedkoper dan de reguliere abonnementsprijs. Die early adopters, zegt de woordvoerder van Google Nederland, behouden die korting zolang ze abonnee blijven.


De reguliere prijs voor Google Muziek is gelijk aan die van het premiumlidmaatschap voor Spotify, hoewel die een goedkoper abonnement biedt voor wie alleen op zijn pc of laptop muziek afspeelt (4,99 euro per maand) en gratis toegang voor wie geen bezwaar heeft tegen reclame.


Uniek aan de muziekservice is dat een gebruiker gratis tot twintigduizend nummers uit zijn eigen collectie bij Google kan parkeren (tot 300 megabyte grootte) en die daarna via een internetverbinding op ieder denkbaar apparaat kan afspelen. Of die songs eerst illegaal zijn binnengehengeld, controleert Google niet. 'We gaan niet proactief na of gebruikers content in hun muziekverzameling hebben die het auteursrecht schendt', stelt het bedrijf. Maar het hanteert wel 'een regeling om op te treden bij copyrightklachten'.


Schatkamers

Die copyrightkwestie is de reden dat Google pas in november 2011 met zijn onlinemuziekdienst kon beginnen. Platenmaatschappijen voelden er weinig voor om het bedrijf de sleutels tot hun schatkamers te geven, terwijl zijn zoekmachine het wel heel eenvoudig maakte om illegaal gekopieerde songs te vinden. Ze zien in Google de Walther White van het internet: vol goede bedoelingen, maar met discubatele methoden.


Vorig jaar augustus liet Google weten dat het zijn zoekmachine zou aanpassen om 'foute' websites moeilijker vindbaar te maken. De rangorde waarin websites worden getoond houdt nu rekening met de hoeveelheid klachten die Google krijgt over overtredingen van het auteursrecht. Hoe meer meldingen, hoe lager een bestemming in de lijst komt te staan.


Tevreden zijn de platenmaatschappijen niet over die aanpak. In februari verscheen een rapport van de Recording Industry Association of America (RIAA), de lobbyclub van de muziekbranche, over de piraterijbestrijding. 'We zijn zes maanden verder en zien nog geen bewijs dat Google's beleid aantoonbaar invloed heeft op het afwaarderen van websites met grote hoeveelheden geplunderde muziek.' Websites waarover meer dan duizend keer is geklaagd, hebben de neiging acht keer zo vaak in de beste zoekresultaten te verschijnen als bekende legale muziekdiensten, aldus de RIAA.


In een reactie zei Google stevig te investeren in middelen waarmee rechthebbenden 'fout' materiaal offline kunnen laten halen. Bij 97 procent van de copyrightklachten - ruim 14 miljoen waren het er in januari van dit jaar - wordt content uit de zoekresultaten verwijderd. Piraterij is volgens het bedrijf beter te bestrijden door het legale aanbod uit te breiden.


Voorlopig gokken de platenbazen daar maar op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden