Internet werd een levensbehoefte

Zelfs in armoedige krotwoningen in de VS is vaak een internetaansluiting aanwezig. Dat moet ook wel, want volgens de statistieken hebben 34 miljoen van de 40 miljoen gezinnen er een computer....

Dan zijn er nog Amerikanen die een hekel hebben aan internet, maar dat ras sterft even snel uit als de Indianen destijds en is haast rijp voor een reservaat. De Amerikaanse huisvader die zijn kinderen thuis wil houden, moet wel een apparaat aanschaffen. De computer is in Amerika een eerste levensbehoefte geworden. Het is al niet ongewoon meer, dat in de huiskamer een apparaat staat, maar ook in alle slaapkamers.

De Amerikanen zijn verslaafd aan internet en huis aan huis kan men 's avonds de gezinnen voor het magische scherm zien zitten. De uithuizigheid is er stellig door afgenomen. Is het gezinsleven er door verrijkt? Feit is dat het afschuwelijk om op bezoek te gaan bij iemand die niet graag zijn vaste sites mist. Men is gedoemd mee te surfen en van een gezellig gesprek komt niets.

Het Amerikaanse internet is helemaal commercieel ingesteld. De enorme kosten van dit geld- en talenten verspillende medium wordt gedragen door reclame. Het surfend publiek hoeft niets te betalen. De Amerikaanse massaproductie beschouwt internet als het machtigste middel om het publiek ertoe te bewegen haar producten te kopen. Wil internet in haar reclame-activiteiten slagen, dan betekent dat, dat zoveel mogelijk ogen naar het scherm moeten worden getrokken. Dat maakt het noodzakelijk de sites aantrekkelijk te maken voor een groot publiek en ze dus af te stemmen op haar smaak en voorkeur. Er zijn ook wel sites die hoger mikken, maar die worden gefinancierd door ondernemingen die niet rechtstreeks met het grote publiek te maken hebben. Een grote staalfabriek bijvoorbeeld financiert een uitstekend en hoogstaande operawebsite op de zondagmiddag. Er is bij de reclame veel wat schreeuwerig en goedkoop aandoet, maar niet te ontkennen valt dat de eerste wilde haren aan het verdwijnen zijnen dat men er naar streeft een hoger peil te bereiken en de reclame dusdanig in de sites te verwerken, dat ze er een soort eenheid mee vormt en geen storend of onderbrekend element is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.