'Interessante generatie voor sponsor'

Zijn renners strijden deze Tour op twee fronten: behalve op sportief succes jagen ze ook op een geldschieter. 'Het bereik van onze sport is groot.'

Al licht aan het eind van de tunnel?

'Dat nog niet, maar ik ben vol vertrouwen dat er licht aan het eind van de tunnel gaat komen. We zijn met een aantal geldschieters serieus in gesprek.'

Is de Tour een katalysator?

'Ja, hier kun je laten zien wat er mogelijk is. Ik loop hier rond met kandidaat-sponsoren om ze dat te laten zien. We zijn op zoek naar een geldschieter die meer in de kijker van zijn consumenten wil komen. In dat opzicht is de Tour een prachtig podium, met alle aandacht die er in de media voor is. Plus dat een bedrijf hier ook in hospitality veel te bieden heeft. Het kan zakenrelaties meenemen naar een voetbalstadion, maar daar zijn ze vast al een keertje geweest. De Tour is een once in a lifetime ervaring.'

Is er een deadline?

'We hebben afgesproken dat we aan het eind van de Tour bij elkaar komen met het personeel om de stand van zaken te bespreken. Je moet dat beschouwen als een gentlemen's agreement. Het kan altijd zo zijn dat we twee weken extra van iedereen vragen. En we kunnen niet voorkomen dat sommige wielrenners in gesprek gaan met andere ploegen. Die belangstelling is er duidelijk. Gelukkig zijn er bij ons in de ploeg jongens die de weelde hebben nog even te kunnen wachten. Dat zijn de blikvangers, ja.'

Wat verwacht u van de coureurs?

'Ik heb de jongens gevraagd zich duidelijk als een team te profileren. Dat zijn we ook, maar dat moeten we aan de buitenwereld laten zien. En dat gebeurt. Alles is gericht op Bauke Mollema. Voor die kasseienrit hebben we gezegd: alleen Lars Boom en Sep Vanmarcke gaan voor de ritzege. De rest blijft in de buurt van Bauke. En zo is het gegaan. De overwinning van Lars in die rit was natuurlijk een geweldige bonus.'

Verloopt de zoektocht nationaal of internationaal?

'Beide. Wielrennen is een wereldwijde sport, dus voor een internationale markt zijn we interessant. Aan de andere kant zijn we de enige ploeg met een duidelijk Nederlandse basis. Anders dan bij Giant werken we met Nederlandse kopmannen. Die maken deel uit van een beloftevolle generatie, dus dat moet voor een sponsor interessant zijn.'

En het budget?

'We willen op hetzelfde niveau blijven fietsen als we nu doen. We staan zevende in het klassement van de World Tour. We tellen mee en dat willen we blijven doen. Het gaat dus wel een substantieel bedrag.'

Stelt u eisen aan een sponsor?

'Alles is bespreekbaar. Het kan best dat we met een groep sponsoren in zee gaan, maar liever niet.


'Op dit moment is alles nog mogelijk. We zijn met potentiële sponsoren in gesprek, maar je weet nooit waar je in die tussentijd tegenaan loopt. Hoe luidt dat spreekwoord ook alweer? Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. Nou, zo is het precies.'

Vallen er lessen te trekken uit de aflopende samenwerking met Belkin?

'Iedereen heeft het over de clausule waardoor die samenwerking plotseling werd opgezegd. Elk contract heeft zo'n ontsnappingsmogelijkheid. Argos is vorig seizoen ook plotseling gestopt als sponsor. Zekerheid heb je nooit. Natuurlijk zoeken we uitdrukkelijk een geldschieter voor de langere termijn, dat wil zeggen: in elk geval voor meer dan één seizoen.


'De grootste les hebben we getrokken in de periode tussen Rabobank en Belkin in. En die les is dat je voortdurend de markt moet verkennen.'

En de crowdfunding?

'Dat heeft aardig wat opgeleverd. Mensen kunnen zich bij ons laten registreren als supporter voor een minimaal een tientje. Dat is bedoeld om het clubgevoel te versterken. Wielrennen kent dat niet, zo'n verbindend element. Door een lidmaatschap van Team Belkin krijg je hetzelfde gevoel als fans van Ajax hebben.'

Maar Ajax is voor altijd, een wielerploeg niet.

'Dat is zo, maar ik hoor mensen ook zeggen: Rabo of Belkin, het gaat ons om die renners. Daarom willen we dat clubgevoel vastleggen. Dat beschouwen nu als onze basis.


'Zo'n opzet laat ook zien dat je minder afhankelijk kunt worden van een sponsor, dat het mogelijk is op een andere manier geld te genereren. Met andersoortige businessmodellen moet het mogelijk zijn 30 procent van je inkomsten te verzekeren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden