Interessante films, maar echt goed?

Venetië maakt zich op voor de Gouden Leeuw. De festivaljury staat voor de lastige opgave wie of wat te bekronen in een jaar zonder echte favorieten.

VENETIË - De dood van de cinema is een terugkerend onderwerp in Venetië. Eerst was er de Amerikaan Paul Schrader, die de eindtijd van de bioscoopfilm becommentarieerde in zijn opzettelijk zielloze Hollywoodthriller The Canyons. En nu, kort voor de jury onder leiding van Bernardo Bertolucci de prijzen mag verdelen, is het de gerenommeerde Taiwanese filmer Tsai Ming-liang (55), die bij de wereldpremière van zijn film Stray Dogs verkondigt dat de mens 'nu wel genoeg speelfilms' heeft gemaakt.

Hij stopt dan ook, per direct. Tsai, die in Venetië al eens de hoofdprijs won met Vive l'Amour (1994) wil enkel nog werk maken voor musea, niet meer voor in de bioscoop. 'Ik ben uitgekeken op cinema. De druk om iets populairs te maken is tegenwoordig zo groot dat ik ervan walg. Niet alleen de kwaliteit van de films neemt af, maar ook de kwaliteit van het publiek.'

Zijn laatste speelfilm, die ook in Nederland zal worden uitgebracht, is een somber stemmend portret van een gebroken gezin aan de onderkant van de Taiwanese samenleving. De man werkt als wandelend reclamebord, het gezin met twee kleine kinderen leeft in afbraakgebouwen en wast zich in publieke gelegenheden.

De dialoogarme film is traag verteld, zelfs voor Tsais doen, die zijn publiek alle tijd geeft om de soms majestueuze beelden op zich te laten inwerken en zijn acteurs zo min mogelijk te doen gaf. 'Juist de momenten waarop de tijd bijna stil lijkt te staan, beschouw ik als cruciaal. Staan en niks doen is de állermoeilijkste opdracht die je een acteur kunt geven.'

Stray Dogs is door enkele critici uitgeroepen tot de meest gewichtige film van het festival, maar zag de invloedrijke Amerikaanse filmvakbladen tegen zich gekeerd. Precies zo uiteen liepen eerder deze week de beoordelingen van Jonathan Glazers Under the Skin. Bij de suggestie dat diens experimentele sciencefiction over een buitenaards wezen (Scarlett Johansson) op bezoek in Schotland wellicht geschikter zou zijn voor een ronde langs musea, toonde de filmer zich tevreden: 'Geen slecht idee'.

Niet vaak was er zo weinig consensus over de mogelijk te bekronen films als tijdens deze 70ste jubileumeditie van het filmfestival van Venetië, waarin de films vaker interessant waren dan uitzonderlijk goed. Wellicht maakt de Japanner Hayao Miyazaki nog de beste kans op de Gouden Leeuw, met zijn schitterend getekende epos The Wind Rises, een biografische animatiefilm over de ontwerper van de Japanse jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog.

Ook Oscarwinnaar Miyazaki (72) stopt na deze film; vanwege zijn slechte gezondheid is hij niet afgereisd naar het festival. Mogelijk geeft het gewicht van zijn imposante oeuvre de doorslag bij de jury, die vanavond tijdens het eindgala de prijzen verdeelt. De statistiek heeft hij tegen: in zeventig jaar won nooit eerder een animatiefilm een Gouden Leeuw.

Zeker geen prijswinnaar want buiten de competitie gesteld, maar niettemin een aandachtstrekker tijdens het laatste festivalweekeinde, is de biopic over de Poolse stakingsleider en oud-president Lech Walesa. Andrzej Wajda (87), de reus onder de Poolse regisseurs, zegt de jeugd met zijn film politiek actief te willen maken. Walesa, Man of Hope is een vermakelijke, maar nauwelijks serieus te nemen filmbiografie, met Walesa als doorpakkende superman, die nog even snel de kinderwagen repareert (panikerende echtgenote blij), voor hij met de geheime politie in zijn nek naar het havendok snelt om daar de historische opstand te initiëren.

De naar Venetië afgereisde 69-jarige Lech Walesa - Solidariteitspeld op zijn hemd, brede snor inmiddels iets uitgedund - is tevreden: 'Wajda toont hoe je een systeem omver kunt gooien, hoe je een held kunt zijn. Dit is een belangrijke film voor de jeugd.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden