Intercity treinbotsing reed op ongebruikelijk spoor

De intercity die zaterdagavond in Amsterdam in botsing kwam met een sprinter reed een aangepaste route. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

Op de plek van het treinongeval in Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak. Beeld ANP

Gisteren werd bevestigd dat de machinist van de sprinter een rood sein negeerde. Het rode sein was er omdat het beveiligingssysteem twee treinen op hetzelfde spoor signaleerde.

Volgens geplande werkzaamheden week de intercity op station Amsterdam Sloterdijk uit naar perron 4, in plaats van perron 5 of 6. Omdat de treinen niet harder dan 40 kilometer per uur reden, werden ze niet stopgezet. Dat systeem, dat stamt uit de jaren zestig, wordt bekritiseerd door de Tweede Kamer. Volgens hen is het systeem hard toe aan vervanging. Een moderner veiligheidssysteem zorgt ervoor dat een trein in alle gevallen wordt afgeremd.

Bij het treinongeluk raakten in totaal 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig. Een 68-jarige vrouw overleed zondag in het ziekenhuis aan haar verwondingen.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden