'Instrumentalist scoort beter dan vocale solist'

Schokkend was het, wat Bureau Intomart en de Stichting voor Economisch Onderzoek deze week aan het licht brachten. Het korte bericht dat daarover in de kranten verscheen, meldde slechts het allerbelangrijkste: 'De naam van een dirigent heeft een grote invloed op het klassiek-concertbezoek', en: 'De muziek van Beethoven trekt het...

Dinsdag verscheen het bericht op het ANP-net, onder embargo tot 18 uur. Niemand minder dan prof. dr B.M.S. van Praag, hoogleraar Toegepaste Economie aan de Universiteit van Amsterdam, zou de resultaten dinsdagmiddag bekendmaken tijdens een bijeenkomst van de Kring van Amsterdamse Economen. Wapenfeiten als: 'Een instrumentale solist van superster-niveau levert 81 procent meer bezoekers op dan een nationaal bekende vocalist.'

Het maakt ons nieuwsgierig naar andere percentages en afwegingen: trekt een nationaal bekende violist meer publiek dan een internationale cellist? Hoe staan de kansen van een Europese tenor tegenover die van een Amerikaanse bas-bariton?

Frans-Jan Burkens, marketingmanager van het Concertgebouworkest - samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO) en het Concertgebouw initiators van het onderzoek - moet ons teleurstellen. Het rapport ligt in de kast en blijft daar. Het is overigens al meer dan een jaar oud en het was nooit de bedoeling dat de resultaten openbaar zouden worden. De lezing van professor Van Praag ging over een nieuwe methode, die hij had gebruikt.

Wat doet het Concertgebouworkest met het rapport?

'Niet veel. Wij brengen een programma van een artistiek hoogstand niveau en willen niet inspelen op wensen van het publiek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden