nieuws brugdrama Italië

Instorten brug legt verscheurd Italië bloot

Het instorten van de Morandi-brug heeft de politieke verhoudingen in Italië in een harde klap op scherp gezet. Oppositiepartijen zeggen dat de populistische regering van Lega en Vijfsterrenbeweging verantwoordelijk is, de regeringspartijen zelf wijzen vooral met de beschuldigende vinger richting hun voorgangers, Europa en het bedrijf dat de weg in beheer had.

Reddingswerkers dinsdag bij de brug. Foto AP

Vooral de rol van de Vijfsterrenbeweging is saillant. De partij levert niet alleen de huidige minister van Transport, Danilo Toninelli, maar is ook sinds haar oprichting een fervent tegenstander van grote, dure infrastructurele projecten zoals nieuwe snelwegen of hogesnelheidslijnen. Omdat de Lega wel voorstander is van dergelijke investeringen, verwachten politiek analisten dat de nasleep van de Morandi-ramp weleens zou kunnen uitgroeien tot een breekpunt in de regeringscoalitie.

Toninelli zei eerder deze maand nog dat hij al het geplande werk aan de Italiaanse infrastructuur opnieuw aan een kosten-baten-analyse wil onderwerpen. Alle lopende bouwwerkzaamheden wil hij in de tussentijd stilleggen, waaronder een aantal nieuw te graven tunnels die de Morandi-brug in Genua juist moesten ontlasten.

Lega-leider Matteo Salvini, vice-premier en minister van Binnenlandse Zaken, insinueerde verder in een tweet dat vooral het Europese begrotingskeurslijf verantwoordelijk is voor het instorten van het viaduct – een verkapt argument om de begrotingseisen vanuit Brussel opnieuw ter discussie te stellen. ‘Als externe beperkingen ons ervan weerhouden genoeg uit te geven voor veilige wegen en scholen, dan moet je je toch afvragen of het nog zin heeft die regels te volgen.’

Anti-alles

De reacties tekenen het beleid van de nieuwe Italiaanse regering, die vooral ‘anti’ is (anti-Europa, anti-establishment, anti-vaccinatie), de schuld voor al het falen in Italië structureel bij anderen zoekt en het daarbij niet altijd nauw neemt met de waarheid.

Zo maakte een EU-commissie, in tegenspraak met de opmerkingen van Salvini, slechts vier maanden geleden nog 10 miljard euro vrij om de belangrijkste knooppunten van Italië (de Brennerpas, Venetië en Genua) te verbeteren. Dat geld komt bovenop de 8,3 miljard euro die het land al sinds 2015 kreeg overgemaakt vanuit Brussel. Daar komt bij dat het onderhoud van de Morandi-brug geen kostenpost is van de Italiaanse staat, maar van de private uitbater ervan.

Familie Benetton

Salvini beloofde woensdag dat de regeringspartijen ‘er alles aan doen om de verantwoordelijken voor deze onmenselijke ramp’ te vinden en te straffen. Daarbij doelde hij waarschijnlijk op de familie Benetton uit Treviso, een wereldberoemde naam dankzij het door de familie opgerichte kledingmerk United Colors of Benetton. Die familie bezit een van de grootste private investeringsmaatschappijen van Europa, Atlantia, die onder meer de scepter zwaait over 3.400 kilometer aan tolwegen in Italië.

Minister Toninelli van Transport zei woensdag dat hij het contract dat de overheid met dat bedrijf heeft gesloten, zo snel mogelijk wil laten ontbinden. De familie Benetton heeft nog niet gereageerd.

‘Opeens viel ik samen met het viaduct naar beneden’

Het instorten van de Morandibrug in Genua heeft het leven gekost aan zeker 35 mensen. ‘Dit is een immense tragedie.’

De Italiaanse minister van Transport, Danilo Toninelli. Foto AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.