Inspiratiebron

We zijn een net reclamebureau, benadrukt art-director R. Wagner van High Involvement. Dat de door hem ontworpen commercial van NOG Verzekeringen een exacte kopie is van een pagina uit het stripalbum Don Martin's best cartoons (1974) doet daar niks aan af....

BAS MESTERS

Zo'n opdracht zweeft door het hoofd en dan gebeurt er iets, legt de art-director uit. 'Je bent bezig, denkt aan zwembaden en ineens denk je: hé, dat ken ik.

'Ik zoek dus dat boek en ontdek dat het precies in het concept past met de slagzin: soms zit het mee, soms zit het tegen. 'In de strip weet de duiker zijn horloge nog net op tijd af te doen, de grasmaaier vertegenwoordigt de tegenslag.'

In de reclame probeer je altijd met eigen ideeën te komen, zegt de art-director. 'Maar als je zo'n perfect voorbeeld als deze strip tegenkomt, dan moet je kopen. Ik weet niet hoe dat elders gaat. Reclamebureaus worden vaak van plagiaat beschuldigd. Maar voor ons was dit zo duidelijk het concept, dat het niet netjes zou zijn geweest als we niet hadden betaald.'

'Don Martin, de tekenaar van de strip, stemde in met het gebruik van de strip. Maar hij stond er op dat de achtergrond van de oorspronkelijke tekeningen iets werd opgevrolijkt met wat meer mensen en bomen. Dat hebben we gehonoreerd. Zijn nieuwe tekening hebben we gebruikt voor de reclamefilm.BM

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden