Inspectiedienst blijft overtredingen Schiphol voorlopig gedogen: 'Nieuwe handhaving leidt tot minder overlast'

2018-04-03 11:57:21 SCHIPHOL - Een vliegtuig vliegt over een huis in de omgeving van Schiphol. ANP ROBIN UTRECHT Beeld ANP

Van onze verslaggever

Marcel van Lieshout

AMSTERDAM Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel (NHHS) dat de geluidsoverlast door vliegverkeer bij Schiphol binnen de perken moet houden gaat voor omwonenden tot veel minder hinder leiden. Dat betoogde de Inspectiedienst voor de Leefbaarheid en Transport (ILT) dinsdag voor de bestuursrechter in Amsterdam.

Hoewel er de laatste jaren, ook naar de maatstaven van het nieuwe stelsel, veel overschrijdingen van de afgesproken geluidslimieten zijn geweest, blijft de ILT – die overtredingen gedoogt – ervan overtuigd dat de nieuwe aanpak lonend is voor de omgeving. ‘Het systeem heeft zich bewezen en leidt tot veel minder gehinderden’, voorziet de jurist Richard Rozenbrand van de ILT.

Hij deed die uitspraak tijdens een procedure bij de bestuursrechter, aangespannen door een bewonersorganisatie in Aalsmeer, die eist dat de ILT gaat optreden tegen schendingen van de geluidslimieten. Amper twee uur voor de zitting had minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer nog eens herhaald dat de ILT, ook bij geconstateerde overtredingen, nu alleen maar ‘anticiperend handhaaft’ (gedoogt) en niet optreedt.

Ook de ILT moest gisteren tegenover de bestuursrechter toegeven dat de laatste jaren bij het explosief groeiende luchtverkeer afgesproken limieten voor geluidshinder zijn overschreden. De jurist Jan Boomhouwer betoogde dinsdag namens omwonenden van de Aalsmeerbaan dat de ILT zijn werk niet doet: volgens afspraken in het oude handhavingsstelsel worden al drie jaar lang hinderbepalingen overtreden, maar de ILT kijkt alleen naar het nieuwe stelsel – en treedt dan nog niet op omdat daarvoor nog geen wettelijke basis is.

Boomhouwer zei dat wel vaststaat dat een onderdeel van het nieuwe stelsel, de zogeheten vierdebaanregel, nu al aantoonbaar niet werkt. NHHS heeft als kern dat er zo veel mogelijk moet worden gevlogen op en vanaf de Polderbaan en Kaagbaan (leidend tot het minste aantal gehinderden) en dat drie secundaire banen (waaronder de Aalsmeerbaan) alleen in combinatie met een voorkeursbaan mogen worden gebruikt.

Ook voor die vierdebaanregel gelden maxima voor het aantal vliegtuigen en die zijn bij herhaling overschreden, blijkt uit de cijfers. De ILT betwist dat niet, maar zegt dat de veroorzaakte hinder voor omwonenden enorm meevalt. Rozenbrand: ‘Over 2017 zijn de overtredingen op het totaal van bijna 500 duizend vluchten niet kwantificeerbaar, zo klein is het aantal.’

De bestuursrechter doet op 13 april uitspraak en beantwoordt dan de vraag of het spoedseisend is dat de ILT wél gaat optreden in plaats van gedogen. Minister Van Nieuwenhuizen zei gisteren in de Tweede Kamer dat NHHS op zijn vroegst in 2019 een wettelijke basis heeft. Zo lang dat niet het geval is wordt ‘anticiperend gehandhaafd’.

INZET: Onderzoeksraad bekijkt ernstig incident

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) stelt een onderzoek in naar een ‘ernstig incident’ dat zich vorige week donderdag bij Schiphol heeft voorgedaan. Twee vliegtuigen kwamen gevaarlijk dicht bij elkaar. Het ene was bezig met een landing op de Zwanenburgbaan maar maakte een doorstart, en kwam daardoor te dicht bij een toestel dat net toestemming had gekregen om – van een andere baan – op te stijgen. De OVV waarschuwde vorig jaar al voor de veiligheidsrisico’s op Schiphol nu die luchthaven steeds drukker bevlogen wordt en aan de grens zit van het toegestane aantal vluchten, 500 duizend per jaar. In 2016 had Schiphol te maken met 47 zogeheten runway incursions, incidenten op of rond start- en landingsbanen. Daarmee scoort Schiphol aanzienlijk slechter dan andere Europese luchthavens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden