Inspectie bemerkte wantoestanden in ziekenhuis te laat

De Inspectie voor de Gezondheidszorg in Utrecht heeft te laat gereageerd op klachten over wantoestanden in het Eemland-ziekenhuis te Amersfoort....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Volgens een rapportage van de Nationale Ombudsman heeft de inspectie 'onvoldoende invulling gegeven aan haar verantwoordelijkheid als onafhankelijk toezichthoudster op de kwaliteit van de gezondheidszorg'. De ombudsman was een onderzoek begonnen na een klacht van een dochter van een patiënte die in 1994 na behandeling in het Eemland overleed.

De problemen op de afdeling verloskunde kwamen al in 1996 naar buiten, maar ernst en omvang werden pas goed duidelijk na een aflevering van het televisieprogramma Zembla. Tien sterfgevallen waren mogelijk toe te schrijven aan het disfunctioneren van artsen. Er werden verkeerde diagnoses gesteld en patiënten kregen onjuiste informatie.

De ombudsman vindt het onbegrijpelijk dat de inspectie zo lang talmde met ingrijpen. Er waren signalen genoeg die duidden op structurele problemen. Zeker tien individuele klachten waren binnengekomen, er was informatie van verloskundigen, huisartsen en de directeur patiëntenzaken van het ziekenhuis, en er liepen procedures bij het Medisch Tuchtcollege.

Dat de inspectie twee keer wachtte met onderzoek - wegens verhuizing van de maatschap en een door de afdeling zelf aangevraagde visitatie door de vakvereniging van gynaecologen - keurt de ombudsman af. De klachten waren te ernstig om uitstel te rechtvaardigen.

Het onderzoek zelf ontmoet ook kritiek. De ombudsman noemt de opzet 'onvoldoende breed': het Provinciaal Consumenten PLatform en het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg waren er niet bij betrokken.

In een reactie meldt het ministerie van Volksgezondheid dat er inmiddels betere afspraken zijn gemaakt over de klachtenprocedures. 'Er zijn voldoende maatregelen genomen om dit soort incidenten te voorkomen.'

De ombudsman stelt echter dat een nieuwe leidraad over meldingen, die sinds 1 december 1996 voor alle regionale inspecties van kracht is, juist een terughoudender opstelling tot gevolg heeft. De diensten hoeven volgens die richtlijn niet langer elke klacht in de behandeling te nemen, maar zullen pas een onderzoek instellen als er aanwijzingen zijn voor structurele problemen. Volgens de ombudsman blijft de toezichthouder zo verstoken van belangrijke signalen uit de gezondheidszorg. Benadeelden zullen eerder hun gelijk bij de rechter proberen te halen, in plaats van de kwestie bij de inspectie aan te kaarten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden